Zoeken

Na de drukke decembermaand, en niet alleen voor ons, is het altijd weer zaak om te evalueren en toe te leven naar een nieuw jaar. Geweldig vind ik het om te zien dat alle media de kans aangrijpen om iedereen weer even in de alcohol technisch basic stand te zetten. Minder drinken, nee, helemaal niet drinken 30 dagen lang! Wat een knevel om in te leven, en niet alleen de alcohol die niet mag. Alles moet minder, het is beter voor u......

De tijd dat in Zuid Europese landen tijdens de lunch als "gewoonte" een glas wijn werd gedronken ligt echt alweer flink achter ons. En daarbij, wij Nederlanders zijn nooit zo van "op de dag" tot een wijnconsumptie over te gaan, daarvoor zijn wij te nuchter denk ik.

Doseren in het gebruik van o.a. alcohol is volgens mij de juiste methode en nog niet eens zo slecht. Alcohol wordt nu helaas neergezet als een bijna zware drug. Zo jammer. Natuurlijk ik leef van de verkoop ervan, maar ook is het onze verplichte taak om te bepalen of iemand te veel drinkt, tenminste als deze bij mij in de zaak een product wil kopen. Niet als een klassenleraar maar wel de zaken niet aanbieden waarvan je weet dat het toch flink fout kan lopen. Gewoon een verplichting!










Lang geleden was het een keer goed raak, een dame die dusdanig naar alcohol rook in de winkel. Een gesprek was er wel te voeren, maar je merkte dat het allemaal niet van harte ging.

Een "geleefde" dame zoals wij dat in vakjargon benoemen, zo jammer...

De gekozen fles wijn op de toonbank staarde haar en mij aan. Ik begon een gesprek met de vraag of er bewust met dit product werd omgegaan, subtiel maar wel duidelijk. Een schot in de roos, want ik moest eens weten hoeveel verdriet zij had. De terugkoppeling van mij hierover was de stelling dat alcohol op dit moment niet de oplossing kon zijn. Zij liet de fles staan, groeten mij en verliet het pand.

Zes maanden later, het was één minuut na openingstijd kwam er een leuke dame binnen. Ik herkende haar bijna niet..... Op een gegeven moment bedankte zij mij voor het negatieve koopadvies op de bewuste dag dat ze de fles liet staan. Ze vertelde mij dat ze naar haar laatste bezoek gelijk naar haar huisarts was gegaan om het probleem aan te kaarten.

Ze is nu niet zero alcohol maar kent nu haar grenzen, en is mij dankbaar dat ik op het juiste moment en met de juiste methode haar ogen heb geopend.


Het is gewoon onze plicht als verstrekker om alert te zijn, waakzaam en iedereen voor te lichten dat zero alcohol niet het streven hoeft te zijn. Echter wel altijd met mate! Iemand die relatief weinig drinkt en met de kerstdagen 6 glazen wijn nuttigt zal echt wel een probleem hebben de volgende dag. Mag het ietsjes minder zijn? Natuurlijk, maar helemaal zonder voor langere tijd? Dat mag en kan, maar daar worden de liefhebber niet echt blij van.

Want zoals de tien wijngeboden ons vertellen:











1. Drink alleen wat je graag drinkt.

2. Staar je niet blind op grote jaren.

3. Sta open voor het onbekende.

4. Betaal de wijn, niet de naam.

5. Schenk wijn alleen op z'n best.

6. Wees een genieter, geen ontleder.

7. Het etiket vertelt de herkomst, niet de kwaliteit.

8. Decanteer alleen wanneer nodig.

9. Deel je beste fles met je beste vriend.

10. Drink niet te veel en met mate.


Graag tot ziens bij Tax

57 keer bekekenSchrijf een reactie

Bijgewerkt: 24 nov 2019

In de media is het al weken een hot item. Ik benoem hot, want de Nederlandse taal is op het gebied van marketing zo langzaam het onderspit aan het delven. Wij, en dat is iedereen, voelen zich kenbaar niet meer groots genoeg. Het grote voorbeeld hierbij is toch wel de uit de Amerika overgewaaide hype Black Friday. Benoem het en iedereen weet waar dit over gaat. Kortingen, tot ongelooflijke hoogte en achteraf bemerken dat de prijs helemaal niet zo goed was……

Een typisch geval van Hollands gedrag en eigenlijk wel raar. Want wij zijn spaarzaam, dat heeft ons groots gemaakt, en toch we trappen er weer in. Alles draait komende vrijdag op volle toeren. De Busjes karren door de straat en iedereen die hieraan deelgenomen heeft moet met een zalig gevoel de zaterdag opstaan voor het grote pakket.

Als liefhebber en adviseur van wijnen hebben wij besloten hier ook aan deel te nemen. Niet om heel Nederland via onze website te voorzien van een te goedkope wijn. Nee voor de “vaste” relaties en bezoekers van onze wijnwinkel hun steun en hun reacties over onze wijnen geven energie.

Natuurlijk is iedereen welkom, ook online, echter de gespecialiseerde producten hebben allemaal ook nog een verhaal, vaak meer dan ik kwijt kan op één webpage. Sterker nog je raakt overtuigd als je deze proeft, emotie en beleving, ook anno 2019.

En waarom op deze dag niet gewoon een actueel onderwerp ter hand nemen, nee ik benoem dit niet, maar profileer het wel. Een ondernemer moet anno 2019 veel "kunnen", en daardoor blijft het ook leuk. Jezelf uitdagen en steeds fysiek bezig blijven. Luisteren is één zaak wat zo belangrijk is. Relaties zeggen vaak meer dan een ander hoort, profiteer daar van, en beloon hen.

We zijn in Nederland en spreken Nederlands. En dat houd ik graag zo, ook om mijn marketing doeleinden te bewerkstelligen, vandaar



En nu de vraag: Wat is Roetvegen? Juist, daar geef ik geen antwoord op maar ik gebruik het gewoon voor de relaties en passanten die het leuk vinden, en deze dag graag profiteren van een meer dan geweldige aanbieding. Geen partijeninkoop maar twee gloed nieuwe producten uit ons assortiment. Want weet u? Sale is het toch elke dag.....?

Graag tot ziens!

Erik Tax



17 keer bekekenSchrijf een reactie

Bijgewerkt: 10 okt 2019





Afgelopen weken heb ik weer diverse en vooral gezellige wijnproeverijen mogen bezoeken. Doel van deze missies? Kijken of er weer iets nieuws op de markt is gekomen wat “aansluit” in ons assortiment, en dan vooral betreffende de komende drukke tijd. Twee dingen in de laatste zinsbouw zijn naar mijn mening niet van toepassing. Nieuw en aansluit. Ik leg u uit waarom. In de gemiddelde wijnbranche is het net zoals bij de bakker, alles to much, dus te veel, en niet nodig. De Engelse taal heeft daar een prachtige uitspraak voor: Less is more. Wat je voert in een assortiment moet goed zijn, eruit springen en de klanten moeten er na hun aankoop over praten liefst met zijn buren.

En een nieuw product bestaat niet, we hebben alles al, en als het er niet is wordt het in een moordend tempo gemaakt. Om de winkelier en dus ook de consument te verleiden om deze te kopen. Wijn bestaat al meer dan 18 eeuwen en wat kan er dan nu opeens nieuw zijn, behalve een aparte fles of het kleurige doosje? Juist. Dat heet niet nieuw maar marketing. Gewoon ordinair verkopen zonder missie behalve het vullen van de kassa.

Er zijn wijndomeinen die steeds actiever worden in het proberen zich te onderscheiden met hun natuurlijke vocht. Dit klinkt denigrerend, maar ik moet altijd wel lachen om de meest bijzondere e-mails, bezoekjes van wijnimporteurs, wijnboeren en aangevoerde overtuigingen om het nieuwe product te voeren in een uiterst compleet assortiment.


De naar mijn mening grootste fout die de meeste wijnproducenten en verkopers maken is de bekrompenheid van hun eigen wereld. Alsof iedereen geïnteresseerd is in wijn, de informatie en het drinken daarvan. Dus ga relaxed om met de grote van je assortiment, weet wat je klant graag drinkt, en geef hem je onderbouwde advies op het juiste moment.

Ik heb de goede man nog niet gezien, wel zijn feestproducten in de plaatselijke super, maar als deze in beeld komt wordt iedereen nerveus.

Het grote festijn der economie komt er weer aan, december.


Laat ik er niet omheen draaien, een geweldige tijd om “los” te gaan als wijnadviseur en kenner, want na meer dan 25 jaar wordt dat toch wel verwacht alle ins en outs te kennen in je wereld.

Wijn en whisky als cadeau geven is gewoon een moeilijke zaak om dit voor iedereen naar hun smaak samen te stellen. M.a.w. elke ontvanger heeft zijn eigen smaak. En wil je dus als gever zorg dragen voor een goede “landing” van het cadeau? Investeer dan net even iets meer tijd. Graag verzorg ik voor u een duidelijke overzichtelijke proeverij van één uur en adviseer u hierbij perfect op maat naar uw ideeën en budget. Uw keuze wordt niet verpakt maar samengesmolten tot een echt cadeau, tezamen met een wijninformatieblad naar wens voorzien van uw bedrijfslogo en een eventuele persoonlijke boodschap.


Zijn eindejaarsgeschenken nuttig? Zeker, u heeft waarschijnlijk al veel tijd en energie in uw relaties gestoken afgelopen jaar.

Investeer dan ook het laatste stukje op een goede manier om uw cadeaukeuze.

Dit gaat de ontvanger nog meer waarderen van u.

Op de Tax website vindt u nog meer informatie hieromtrent.

Mag ik u uitnodigen aan de proeftafel?

Graag tot ziens


Erik Tax

39 keer bekekenSchrijf een reactie
1200 pixels logo.JPG

jacob marislaan 20
6813 jv arnhem

026 4432542

06 53931728

info@taxwijn.nl


kvk:   09100815

btw:  NL8069.95.233.B.01 

iban: NL31RABO0337746222

populaire categorieën:

webshop

cadeauservice

proeverijen

nieuwsbrief

© Tax Wijn 2020