Zoeken


Dit blog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht.......


Langzaam zijn we een jaar onderweg in de pandemie. Iedereen weet wat dit betekent. Ik kan het er over hebben dat het verschrikkelijk is op dit moment met de economische gesteldheid van vele mede MKB-ers. Eigenlijk vind ik het ongehoord en niet normaal dat wij "Nederlanders" met een economische neus en vooral onze directheid dit zo maar over ons heen laten komen!

Er wordt naar mijn mening angst gecreëerd door het gehele RIVM en het kabinet en o.a. de kleine zelfstandige en de horecaondernemers staan machteloos aan de kant. De manier waarop zij door dit kabinet worden gekleineerd is absurd. De manier van communiceren over ons(!) tijdens de persconferenties is beschamend! De (verkeerde) macht druipt ervan af!


Nu weet ik wel dat er iets aan de hand is, maar er is geen controle. De markt moet open en heel snel. De banken, de Nederlandse bank, en het ministerie van Economische zaken, ze weten het allemaal, in de zomer gaan de echte klappen vallen. De regering heeft er financieel alles aan gedaan om de schade te beperken..........

Echt? Nou daarmee ben ik het totaal niet eens! Kijk om je heen! Als je een grote broek aan wilt trekken dan zal je ook echt moeten gaan betalen, en niet op de manier zoals dit nu het geval is. Onze economie wordt op dit moment de nek omgedraaid mede door Den Haag.


Genoeg over dé zaak. Waar het mij ook om draait is dat U als consument, en dat zeg ik als MKB ondernemer, enorm bent veranderd. Nu "verplicht" online kopen, thuis blijven, hé dat is gemakkelijk, snel bestellen! Ik geloof niet dat na de pandemie iedereen weer het centrum van stad ingaat om te winkelen of even zo snel een winkel gaat bezoeken. De tijdbestedingen zullen en zijn anders geworden.



En dat is vreselijk saai, en dat zeg ik in persoon, die zelfs zijn winkel gewoon open heeft. De consument wil nu gewoon niet onder de mensen zijn, voor iedereen een andere redenen en gebruikt dus een handige tool genaamd; de webshop.


Helaas zie ik hierdoor mijn vak van wijnadviseur en wijnspecialist langzaam vereenzamen, ja het is een vak. Want je kunt je internetwinkel nog zo op orde hebben de sfeer in een aangeklede drankenspeciaalzaak is anders dan achter je 19 inch scherm. De persoonlijke communicatie met je bezoeker, de cappuccino, de lol met je relatie, het proefglas van een nieuwe wijn? Allemaal zaken die er nu al bijna een jaar niet zijn. En komen ze terug? Ik weet het niet. Er liggen weer plannen op tafel om de Tax- winkel klaar te stomen voor na de pandemie. Anders, nog aantrekkelijker voor een bezoek als het er van gaat ervan komen.

Ondanks alles bruis ik van de energie, heb elke dag ideeen en dan....?


Dan krijg ik tranen in de ogen van de mede-ondernemers die NIET open mogen zijn. Die onder de noemer "voor ons allemaal het beste" (?) met de rug tegen de muur aan staan. Die door de zwarte wolken niet meer heen kunnen kijken. Daar kan u als consument NIETS en IETS aan doen. Voordat u naar BOL.COM gaat dus even rondsnuffelen of uw plaatselijke ondernemer ook een website heeft met zijn of haar aanbod. Houdt contact met de ondernemer. Want weet u hoeveel leed er zal zijn als iedereen weer vrolijk zijn (buiten) leven oppakt? Gewoon, HEEL ERG VEEL! en dit is iets om over na te denken en naar te handelen.


Graag tot ziens in het weekend by Tax!

of online....


Erik Tax





100 keer bekeken0 reacties

"Dit tekst blog schrijf ik op persoonlijke titel en is bedoeld voor iedereen die dit wil lezen. Gewoon uit ervaring om medeondernemers en consumenten te laten “proeven” wat er speelt in de wereld van het gespecialiseerd MKB anno januari 2021. Vooral niet bedoeld om te vertellen hoe een ander het moet doen. Heeft u vragen? Ik sta open voor uw reactie"



De laatste 10 maanden is er in ondernemersland toch wel heel veel veranderd.

Ik hoef u niet te vertellen waar we voor staan anno 2021. De “gewone” consument met een vaste baan heeft mede door de staatssteun geen idee wat er onder de ondernemers speelt. Buiten het feit dat zijn of haar deuren dicht moeten blijven, moeten alle zeilen worden bijgezet om je levenswerk op de rit te houden. Stel je toch eens voor dat vanuit een noodwet wordt gezegd dat je geen inkomsten meer kan creëren via jouw reguliere wijze van handelen. Vreselijk. Je personeel, je bedrijf en alles wat je hebt opgebouwd zie je met de dag verder verdampen…Natuurlijk is er tot op enige hoogte begrip dat we in een andere en beheersbare tijd moeten gaan komen. Maar ja diverse schuldeisers staan ook niet oneindig aan de kant van de afnemers. Wat dan?


Het is te gemakkelijk om te zeggen dat je inventief moet zijn en andere paden moeten worden bewandeld. Niet elke branche is zomaar online te verkopen, al denken velen dat internet de toekomst zal zijn om alles te kopen. Deze mening deel ik niet, de fysieke winkel zal blijven bestaan maar dan in een andere vorm. Er zijn voldoende specialisten in het MKB die hun meerwaarde uitdragen in een persoonlijk contact e/o advies aan hun relaties. Zij weten als geen ander waar zijn of haar afnemers behoefte aan hebben.

In mijn geval praat je dan niet over een wijntje kopen of een flesje HTK-whisky. Nee, we praten hier over het feit dat de consument juist nu MOET worden ontzorgd en geadviseerd! Hij of zij heeft al voldoende kopzorgen. Kinderen thuis begeleiden en daarnaast gaat het werk (vanuit huis) gewoon door. En helaas, en op de koop toe: vooral veel thuis verblijven.


Natuurlijk is een moment van ontspanning dan o zo belangrijk. En in deze wellicht Dry January moeten we dan ook “gepast” door zien te komen.

Ook bij Tax is er in 2020 een hoop veranderd en wat was ik blij op tijd te hebben geschakeld om in de nieuwe flow mee te gaan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we nu 10 maanden onderweg zijn, en er nog steeds ondernemers zijn in mijn vak zijn die hun bedrijf nog steeds niet hebben aangesloten in de nieuwe tijd. Jammer en niet nodig. De wereld en de consumenten zijn veranderd, echt!

Mijn tip en het bewijs dat dit werkt; Wees creatief, benader uw relaties eens persoonlijk, hij weet echt wel dat u de omzet nodig heeft. De MKB-gunfactor kun je juist nu geweldig inzetten. Want u bent ook in betere tijden zo goed voor uw klanten geweest. Zie vanaf heden uw winkel in een driehoek en blijf niet achter uw toonbank staan.


Mijn tips uit ervaring:

Zorg er als eerste voor dat uw website altijd up to date is. Beloon uw klanten met een cadeautje e/o persoonlijk briefje, dat is onderscheidend. En het allerbelangrijkste; TOPSERVICE bieden. Dus ervoor zorgen dat de gekochte producten binnen 5 uur in uw omgeving worden aangereikt aan huis het liefst 7 dagen van de week. Maak persoonlijke nieuwsbrieven, in een hogere frequentie dan normaal, hiermee blijft u onder de aandacht



Ga dus nog meer aan de slag met uw complete “winkel”. Nu zijn er natuurlijk altijd ondernemers die zeggen: ja dat is wel erg makkelijk gezegd…. Graag geef ik hen mijn uit ervaring mee, dat zij binnen drie maanden gaan merken dat een verandering van je bedrijf de broodnodige vruchten zal gaan afwerpen.

Sterker nog naar mijn mening, in deze nieuwe wereld zult u dan een stevige plaats weten te bemachtigen want uw energie wordt gezien, meer dan u wellicht denkt.


Graag tot ziens, zowel on- als offline!


Erik Tax Tax Wijn - Arnhem

39 keer bekeken0 reacties

Bijgewerkt: jan 12

Een keuze of noodzaak....


Tax Wijn-blog:

De afgelopen maanden gaan in de geschiedenisboeken als niet echt prettig naar mijn mening.

Nederland zat op slot en iedereen keek elkaar aan met de vraag: Is dit het nieuwe leven?

Zakelijk draaide het gewoon door, echter zonder de voor ons bekende cateringactiviteiten en vooral bijna geen bezoekers in de winkel. Beter voor iedereen zijn veiligheid. Wat ben ik blij in mijn ondernemerschap nooit op één paard te hebben gewed. Verbreding van je activiteiten is belangrijk als relatief kleine onderneming. Samenwerken waar mogelijk ook, het blijkt te werken. Dient de consument, in zijn gemak door eigenlijk te ontzorgen, daar draait het om!


Het leven is druk voor iedereen, en de manieren die voorhanden zijn om de boodschappen in huis te halen zijn langzaam oneindig. Nederland is digitaal één der vooraanstaandste landen. Ondanks ons belachelijke aantal van verkooppunten op 17 miljoen inwoners. Op elke hoek van de straat vind je een supermarkt e/o winkelcentra. Is dit nodig? Ik denk van niet.

In een sneltreinvaart verandert ook de economie en de consumenten. Foodbedrijven hebben een plus 40% gehaald in hun online aandeel. En toch vraag ik mij af wat wordt er met de tijd die overblijft wordt gedaan. Een ander vult namelijk je winkelwagentje en bezorgd deze aan huis. Nog sterker: willen wij als consumenten dan helemaal geen beleving meer? Kopen wij dan uitsluitend wat er in de bonuskrant staat? Daar zit naar mijn een middenweg in. Het is de combinatie van zaken moeten kopen en zaken willen kopen.

In ons bedrijf zag ik de afgelopen maanden ook een enorme toename van aankopen uit onze webshop. Voordeel was hierbij wel dat 70% van de kopers bekende relaties van ons zijn. Daarmee kun je dus persoonlijk spelen en sturen in hun voordeel. De situatie, de Lock down rond corona maakte het ineens zo gemakkelijk, nee sterker nog, veiliger…….

Door deze veranderingen denk je ook na over efficiëntie van je bedrijf. Hoe wordt er gewerkt en wanneer bezoeken je relaties en anderen je winkel. In een onderzoek van 3 jaar geleden door de HAN afdeling marketing, bleek dat 85% van de kopers van Tax in huishoudens met dubbele banen te leven. Door de week heen wordt er gewerkt, nu wellicht thuis, maar toch gezellige aankopen worden in het weekend gedaan. Hierop is besloten om mede door de drukte rond de Tax webshop, de winkeltijden aan te passen aan de huidige markt en onze locatie. Dus op de vrijdag en zaterdag, en het aantal bezoekers groeit op deze dagen flink. Dan moet je schakelen om iedereen de aandacht te kunnen geven waar men “recht” op heeft en waarom jouw relaties juist bij jou kopen. Uitbreiding in deze tijd waarbij niemand weet wat er gaat komen? Dan moet je nadenken als ondernemer. Zo maar een vergroting van je eerste personeelsbestand is niet alleen financieel maar ook “in your mind” een dingetje. Het aandienen van een stagiaire van de Wijnacademie heeft gelukkig goed uitgepakt en op het juiste moment. In dit geval een zij, zij past perfect in de sfeer van mijn bedrijf. Heeft levenservaring en mensenkennis en werkt door de week in een totaal andere branche. Verwennen zit haar in de DNA verweven. De basiskennis is perfect en proeven en lekker koken kan zij als geen ander naar mijn mening. Een aanvulling voor Tax en zeker voor u als bezoekende klant, want hiermee waarborgt zij het geheim en de waarde van een echte speciaalzaak zoals ik die al 22 jaar met liefde uitdraag.


Graag tot ziens bij Tax!

70 keer bekeken0 reacties
©Copyright
 
© Tax Wijn 2021
download.png
linked+linkedin+logo+social+icon-1320191
266px-Instagram_logo_2016.svg.png