Deze week kwam het besef…, een wijnwinkel is onze maatschappij in het klein. Alle trends en ontwikkelingen van ‘buiten’ sijpelen door in deze kleine kosmos vol flessen en diverse smaken. U zult denken dat dat logisch is, btw-tarieven en wettelijke bepalingen zijn immers direct van invloed op de verkoop van wijn. En door de klimaatverandering staan wijnboeren voor steeds grotere uitdagingen. Oogsten die mislukken, druivenrassen die niet meer bestand zijn tegen de toegenomen hoeveelheden regen of de temperaturen. De prijzen gaan er niet van naar beneden en dat voelt de consument. Deze is overigens ‘anders’ gaan drinken. Kwantiteit delft het onderspit tegen kwaliteit. Gelukkig maar, liever iets minder drinken van een duurdere en betere fles dan veel voor weinig. En ook de wens van klanten om alcoholvrije wijn te drinken klinkt geregeld tussen deze vier muren.
Maar dit zijn niet de ontwikkelingen die ik bedoel. Het gaat mij om de toegenomen polarisatie en de vele meningen en oordelen die iedereen lijkt te hebben. We vinden overal wat van. Maar hoe komen we tot onze oordelen? In de wereld van coaching leer je om ‘oordeelloos’ te luisteren alvorens je conclusies trekt. De insteek is om eerst zoveel mogelijk invalshoeken en perspectieven te verzamelen. Pas na een doordacht en gewogen proces kom je uit bij een conclusie of oordeel zo u wilt. Wat heeft dat nu met wijn te maken? Alles…. Goed wijn proeven is net zoiets als oordeelloos luisteren. Je proeft, registreert met al je zintuigen hoe de wijn in elkaar zit en pas daarna kom je tot een conclusie: lekker of niet-lekker. En dan laten we eventuele combinaties met eten nog buiten beschouwing. In mijn ideale wereld vormen mensen zich zelf zorgvuldig een oordeel over wijn. Maar niets blijkt minder waar. U moest eens weten hoeveel mensen bevooroordeeld wijn kopen. Hoe dan? Door zich in de winkel goed te laten adviseren (nadat ik uitgebreid heb doorgevraagd over voorkeuren, wijnstijlen en smaak), verschillende wijnen te proeven, een keus te maken en dan alsnog daarvan af te zien omdat de wijn bij nader inzien op de Vivino-app onder de 4 punten scoort!
Wijn kopen op basis van wat een onbekende ander ervan vindt, daar vind ik wat van…..
Viola.