Zoeken

Dit blog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht...


Afgelopen week las ik een bericht op sociaal media van een horecaondernemer die vast zat in het maken van keuzes. Zat want hij heeft een wijs besluit genomen… Een prachtig bedrijf op een idem locatie. Een ras ondernemer die de hele dag zijn bedrijf uitstraalt. Natuurlijk in de afgelopen 500 dagen een enorme dreun opgelopen, maar hij en zijn familie en team komen er bovenop, dat is zeker. Zijn keuze? Hij heeft gecommuniceerd dat het bedrijf meer aandacht gaat besteden aan zijn doelgroep en de corebusiness. Met andere woorden: Hij heeft zijn verdienmodel onder de loep moeten nemen en hiernaar gehandeld. Zo een “move” vinden de consumenten niet altijd leuk, volgens meerdere reacties na zijn bericht.



Ik vind het gewoon heel stoer en getuigen van een goede ondernemersgeest. Het gaat hierbij niet om het feit dat je de andere markt waar je afscheid van neemt niet serieus neemt. De coronapandemie heeft heel veel ondernemers en mijzelf aan het denken gezet over wat nu hierna. Ook ik vind dat je altijd keuzes moet maken over hoe je je eigen bedrijf in de markt zet. Er is zoveel aanbod in elke branche, en iedereen wil zijn boterham verdienen. Duidelijkheid is dus geboden en niet alleen maar voor je relaties en potentiële klanten. Het creëert duidelijkheid en plezier voor iedereen. Want de ondernemer anno 2021 moet nog veel langer door dan hij wellicht drie jaar geleden dacht. Hij moet dus plezier houden in zijn vak. Het gevoel niet verliezen dat omzet zeker geen winst is. En het allerbelangrijkste: Het plezier bij de uitvoering van je bedrijf moet er elke dag zijn.


Ondernemerschap is naar mijn oordeel een vrij beroep. Vrij in de zin van ook keuzes kunnen maken die wellicht zeer snel tot een positief resultaat kunnen leiden. Na 24 jaar ondernemerschap wordt het, nee is het elke dag weer de vraag waar gaan “we” heen. Het werk is nooit af en als er één ding moeilijk is dan is dat altijd vasthouden aan je visie….

De Horecaondernemer heeft mij zeker aan het denken gezet, want ook in mijn bedrijf moet ik nu keuzes gaan maken. Een 500 dagen pandemie, een vier maanden onbereikbaarheid beleid van de Gemeente Arnhem zonder enige compensatie? Meer voor mijn relaties zorgen? Niet nodig die komen niks tekort aan aandacht. Het ont en verzorgen zit in mijn DNA en maakt mij in ieder geval blij.. Wat bied ik mijn relaties aan? En vooral de manier waarop. Mijn keuzes gaan de komende maanden ook plaatsvinden. De kunst is dan wel dat je probeert dit duidelijk te communiceren zodat iedereen dit begrijpt. Een zaak die de genoemde horecaondernemer perfect en in Jip en Janneke taal heeft verwoord. Er blijven altijd mensen die zo een keuze niet hoeven te maken, en dat is maar goed ook want anders zijn er straks 17 miljoen ondernemers in ons land.


Keuzes? Je maakt ze wellicht meerdere keren per dag. Maar de impact die dit in een onderneming kan hebben is enorm. Maar noodzakelijk, om jezelf in de ondernemersspiegel te blijven bekijken en waar nodig bij te stellen en overall plezier blijven houden in je onderneming, juist nu!


Een mooie zomertijd gewenst en wellicht tot ziens bij Tax Wijn!

95 keer bekeken0 reacties
Dit wijnblog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht...reageren? Leuk en dat mag altijd....


Je bent al 23 jaar ondernemer. Nee geen winkelier of detaillist. Dat “doen” we ook, maar de kern van het verhaal blijft ondernemen.

Wat is het verschil zou je jezelf kunnen afvragen. Nou dat is naar mijn mening een heel groot verschil. Het is midden in deze pandemietijd toch elke dag een uitdaging om je bedrijf op orde te houden, ondanks dat wij niet te maken hebben gehad met een verplichte sluiting dit jaar. De bezoekers kwamen niet zo gemakkelijk meer binnen in de winkel, begrijpelijk. Persoonlijke contacten waren uit den boze.

Dus moesten we gaan omdenken ofwel anders gaan denken. Digitaal veel tijd besteden aan je vaste en potentiële relaties. Dat kost veel tijd. Een webwinkel bijhouden, een nieuwsbrief maken, WhatsApp groepen maken. Soms had ik het idee dat er in één dag maar uit 12 uren bestond. Toch bleek de methode van omdenken te werken. Het contact met de relaties bleef in stand en zelfs oudere relaties die de leeftijd hebben van 80 plus kregen ineens de handigheid om online via onze webwinkel hun drankjes te bestellen. Tot zover was er controle over ons bedrijf en dan is het fijn dat je ondernemers energie werkt.

De vaccins komen eraan of u hebt deze al tot u genomen zodat de stap naar een fysieke winkel weer plezierig kan worden.



De gemeente Arnhem, waar ons bedrijf gevestigd is, voert een groots infrastructuurplan uit betreffende de vervanging van o.a. de riolering. Dat is nodig en dat ontken ik ook niet. Maar….

De toegangsweg tot onze winkel, de enige winkel in de straat, is al weken onbereikbaar, sterker nog, dit gaat nog 6 weken duren. De communicatie voorafgaande aan mij als bedrijf was niet anders dan de a4tjes die vanaf maart jl. in de brievenbus werd bezorgd. Er waren natuurlijk al een jaar terug inloopavonden over het project georganiseerd, maar goed als ondernemer ontschiet je ook wel eens iets. Natuurlijk hebben alle bewoners van de straat hier last van. Maar zij zijn niet afhankelijk van bezoekers c.q. kopers.

Hoe ga je hier als ondernemer mee om? Dat valt nog niet mee.

De eerste twee weken voelde ik mij gevestigd op een onbewoond eiland en er kwam geen clientèle naar ons bedrijf, dat kon ook niet we waren immers niet bereikbaar. Via de wethouder van Economische zaken toch maar even contact gezocht met de verantwoordelijke ambtenaar. Hij, in dit geval, begreep uitstekend mijn situatie maar kon voor mij niks meer betekenen dan het aanleggen van wegbewijzering om zo klanten naar ons bedrijf te begeleiden.

Al met al een casus waar je mee moet dealen en moet kijken hoe je bedrijf 7 weken op de rit te kunnen houden. Sterker nog elke Mkb’er weet dat, als eenmaal de loop uit de zaak is ben je toch wel maanden bezig om deze er weer in te krijgen. Mensen blijven gewoontedieren…


Toch heeft elk nadeel ook zeker een voordeel! Door deze pandemie hebben wij digitaal een mooie aansluiting bij dé liefhebbers van lekkere wijn. De Tax webshop is gemaakt voor onze doelgroep nee eigenlijk voor iedereen die van lekkere wijnen en whisky’s houden, en zij weten ons al goed te vinden. Want zoals ik in mijn vorige blog al heb verteld is het winkeltje spelen naar mijn mening voorbij en is juist de combinatie van digitaal en fysiek enorm belangrijk geworden.

Al zit het nog een keer extra tegen – ik merk dat je steeds handiger wordt om oplossingen te vinden. In ieder geval zijn wij met kunst en vliegwerk weer enigszins bereikbaar en geopend op de vrijdag en zaterdag vanaf 10.00 uur.


Leuk u weer “live” te kunnen ontvangen. U prefereert liever uw aankoop online? Dat wordt niks minder gewaardeerd!


Graag tot ziens bij Tax Wijn,


Erik Tax