top of page
Zoeken

Deze week kwam het besef…, een wijnwinkel is onze maatschappij in het klein. Alle trends en ontwikkelingen van ‘buiten’ sijpelen door in deze kleine kosmos vol flessen en diverse smaken. U zult denken dat dat logisch is, btw-tarieven en wettelijke bepalingen zijn immers direct van invloed op de verkoop van wijn. En door de klimaatverandering staan wijnboeren voor steeds grotere uitdagingen. Oogsten die mislukken, druivenrassen die niet meer bestand zijn tegen de toegenomen hoeveelheden regen of de temperaturen. De prijzen gaan er niet van naar beneden en dat voelt de consument. Deze is overigens ‘anders’ gaan drinken. Kwantiteit delft het onderspit tegen kwaliteit. Gelukkig maar, liever iets minder drinken van een duurdere en betere fles dan veel voor weinig. En ook de wens van klanten om alcoholvrije wijn te drinken klinkt geregeld tussen deze vier muren.



Maar dit zijn niet de ontwikkelingen die ik bedoel. Het gaat mij om de toegenomen polarisatie en de vele meningen en oordelen die iedereen lijkt te hebben. We vinden overal wat van. Maar hoe komen we tot onze oordelen? In de wereld van coaching leer je om ‘oordeelloos’ te luisteren alvorens je conclusies trekt. De insteek is om eerst zoveel mogelijk invalshoeken en perspectieven te verzamelen. Pas na een doordacht en gewogen proces kom je uit bij een conclusie of oordeel zo u wilt. Wat heeft dat nu met wijn te maken? Alles…. Goed wijn proeven is net zoiets als oordeelloos luisteren. Je proeft, registreert met al je zintuigen hoe de wijn in elkaar zit en pas daarna kom je tot een conclusie: lekker of niet-lekker. En dan laten we eventuele combinaties met eten nog buiten beschouwing. In mijn ideale wereld vormen mensen zich zelf zorgvuldig een oordeel over wijn. Maar niets blijkt minder waar. U moest eens weten hoeveel mensen bevooroordeeld wijn kopen. Hoe dan? Door zich in de winkel goed te laten adviseren (nadat ik uitgebreid heb doorgevraagd over voorkeuren, wijnstijlen en smaak), verschillende wijnen te proeven, een keus te maken en dan alsnog daarvan af te zien omdat de wijn bij nader inzien op de Vivino-app onder de 4 punten scoort!


Wijn kopen op basis van wat een onbekende ander ervan vindt, daar vind ik wat van…..


Viola.

64 weergaven0 opmerkingen

Tax Wijn en haar zusje Bridot zijn alweer 11 maanden gevestigd in de Dorpsstraat te Elst. Een verhuizing van je wijnbedrijf na 25 jaar op een vaste locatie heeft meer omhanden dan menigeen zou kunnen bedenken. Ondanks dat alles in de huidige winkel nieuw is, behalve het assortiment, blijft het een hele uitdaging een plaats te verwerven in de bestaande markt van het dorp. Logisch, want zeg nou zelf “Elst heeft alles al” is de kreet die vaak wordt gezegd. En daar wil ik graag mijn kanttekeningen bij zetten zoals u van mij gewend bent....

Het dorp heeft een geweldige kern met een groot winkelaanbod, dat zeker. Met vooral bezoekers van buiten de plaats, 68 % is gebleken na onderzoek, staat Elst goed op de kaart op het gebied van voorzieningen. Menig winkelgebied buiten Elst kijkt naar Elst.


Hoe de winkeliers hiermee hun gegund graantje meepikken. Dus dat staat als een huis. Echter, er is meer. De gedachte dat “het” vanzelf gaat in Elst is te kort door de bocht. Een enorme mix en diversiteit aan klanten met hun persoonlijke ideeën en gedrag maakt de uitdaging om je bedrijf te laten slagen nog leuker.


Mijn overbuurvrouw Esther Schoenmaker van de Primera is daar het beste voorbeeld van. Wekelijks zet zij op haar Facebookpagina de meest bizarre ervaringen die een winkelier kan meemaken. Ik lees ze met een gniffel maar gelijk ook met mijn bedenkingen.


Hoe is het ook alweer? “Een winkel moet een beleving zijn” volgens diverse onderzoeken in het MKB. Zeker mee eens en die beleving brengen de (potentiële) klanten zeker. Want in ons mooie dorp is het zo dat na een periode van kijken er nu opeens wordt geroken aan onze producten, zo blij mee! De volgende fase zal zijn dat er wordt gedronken van onze wijnen en men graag zal gaan luisteren naar de verhalen over dit unieke product.

De combinatie met ons zusje Bridot in hetzelfde pand, alsmede de wijnkelder is een wijnbeleving die gewoon, zonder arrogantie, uniek te noemen is. En dat wordt dus nu ook langzaam gezien. Schakelen naar een andere markt is hierbij van essentieel belang. Want al is de afstand maar 9.2 kilometer verwijderd van de oude vestigingsplaats, de rivier de Rijn brengt mede dat de inslag van het publiek anders is. Bourgondisch, dat zeker, maar ook kieskeurig en niet snel uit de dagelijkse gewoonte te krijgen. Met de energie van het team, een prachtig assortiment en de unieke locatie gaan we een mooie plaats verwerven in de markt van de Betuwe e.o.

Nu kan de vraag worden gesteld: Waar baseer je deze kennis op? Een neus hebben wat er speelt in de wijnmarkt? Anders durven zijn! En vooral in jezelf blijven geloven. Want de onderbouwing en visie zijn aanwezig. Daarbij is mijn rechterhand en bedrijfsleidster Viola, dé heerlijke persoon die de rust altijd bewaart....


Ervaringen en kennis, dé twee tools waarmee je het bedrijf tot ongekende hoogte kunt brengen.

Heerlijk om hiermee te werken. Wilt u onze sfeer zelf eens beleven?

U bent van harte welkom in mijn bedrijf


Graag tot ziens bij Tax Wijn!

Erik Tax

56 weergaven0 opmerkingen

Wijn is een wonderbaarlijk natuurproduct. Want hoewel alle wijn eigenlijk  ‘gewoon’ vergist druivensap is, maken de plek waar de druif groeit en wat de wijnmaker er mee doet het verschil. Wijn is nooit hetzelfde en smaakt nooit hetzelfde. Werken met wijn is dan ook een voortdurend avontuur, een reis vol met lessen en ervaringen. En die lessen zijn toepasbaar op alle aspecten van het leven, u mag het met recht levenslessen noemen.

Om te beginnen het verschil tussen uiterlijke verschijningsvorm en inhoud. Ofwel:  ‘don’t judge a book by its cover’. Het etiket en uiterlijk van een fles zegt helemaal niets over de inhoud, smaak en kwaliteit van de wijn. En zeg nu eens eerlijk, hoe vaak hebt u een inschatting gemaakt van mensen op basis van hun uiterlijk waarbij die inschatting niet bleek te kloppen? Precies.


En wat te denken van een oordeel dat we kunnen vellen over situaties in filmpjes die we voorbij zien komen op de social media? Ontdaan van alle aanleiding en context is het makkelijk oordelen. Beseffen we wel hoe belangrijk het is het totale verhaal te kennen en niet te snel tot een conclusie te komen? Witte wijn die heel erg koud is of gedronken uit een plastic glas komt niet tot zijn recht en smaakt vlak en waterig. Diezelfde wijn laat veel meer geur en smaak vrij komen bij de juiste temperatuur en het type glas is sterk van invloed op de beleving.


Welke levensles is er te trekken uit het drinken zelf? De vraag doet zich voor nu we in Dry January zitten. Het wordt steeds populairder om aan dat fenomeen mee te doen en een hele maand geen alcohol te drinken. Het levert leuke discussies op over de lessen die daaruit te trekken zijn. Gaan we voor alles of niets? Of voor altijd met mate. Drink je liever veel goedkope wijn of af en toe een kwalitatief goed glas?


Al deze vragen en lessen schoten aan mij voorbij toen ik begin dit jaar op een tropisch eiland bivakkeerde. De temperaturen maakten het onvermijdelijk dat de witte wijn ijskoud werd geserveerd in plastic wijnglazen op het strand. Sauvignon Blanc of Pinot Grigio, het verschil was niet te proeven. Een uitstapje naar de rosé op aanraden van de enthousiaste jonge serveerster was ook geen succes. “Iedereen” vond deze rosé geweldig verzekerde ze ons. We hebben weer geleerd dat de categorie “iedereen” niet alomvattend is. En onder het mom van ‘liever geen wijn dan slechte wijn’, dronk ik de rest van de dagen Mojito’s.


Deed ik ongewild toch mee aan Dry January. Want een Mojito is natuurlijk gewoon hetzelfde als ranja…..


Tot ziens bij Tax Wijn!

Viola.

62 weergaven0 opmerkingen
Wijnblog
bottom of page