Zoeken
Dit wijnblog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht...reageren mag altijd.


We zitten alweer ver in april, het voorjaar zit in de lucht al is het nog wat fris.

Over fris gesproken: Ook in Frankrijk houdt de natuur flink huis!

De afgelopen week heeft het ook en France in de nachten dramatisch flink gevroren. Een deceptie voor o.a. de wijnbouwindustrie, want de jonge uitloop van de druiven kunnen hier zo slecht tegen! Diversen media hebben hieraan aandacht besteed.


https://www.ad.nl/buitenland/van-franse-wijngaarden-is-80-procent-getroffen-door-vorst~a78b5db1/


80% van de druiven zijn gewoon kapot gevroren in deze periode. Wat betekent dit voor de jaargang 2021? Je zou denken niet veel soeps en mega hoge prijzen. Dat valt nog te bezien.

Kijk, de massa van veel druiven maakt het mogelijk om voor een redelijke prijs veel wijn te genereren als wijnboer. Echter in de wijngaard in een “normaal” jaar wordt er ook tijdens de groei flink gesnoeid in het aantal druiven. Waarom? Een druivenplant kan nu eenmaal een beperkte hoeveelheid vocht en andere stoffen opnemen. Dus als je drie kilo hebt hangen aan de stok of 1 kilo. Bij deze laatste hoeveelheid bevatten de druiven meer smaakstoffen en vocht. Dus de wijnboer kiest er altijd voor om rigoureus te snoeien temminste als het de boer en bedrijf is die voor goede kwaliteit gaat.

Het kan altijd gebeuren: een mindere oogst in kwantiteit. Maar let op: Nu al begint het spel van de “markt”. Hoge prijzen, er is niet veel enz. enz. Een mooie manier om de oudere oogsten snel te verkopen? Naar mijn mening wel. De kelders liggen vol, ook Frankrijk zit in een stevige Lock down en er gebeurt in de plaatselijke restaurants en hotels ook zero! Laten we dus maar afwachten wat een komend groeiseizoen gaat brengen. Het kan alle sinds nog meevallen. Wat niet meevalt is dat de huidige periode waarin wij nu verblijven ook wel de economisch en zakelijke vervelende kanten kent. Hierbij heb ik het over de wijnboer die de laatste jaren enorme bedragen heeft geïnvesteerd in zijn nieuwe wijngaarden. Veelal gefinancierd met banken, er gaan verschrikkelijke hoge bedragen in om. Zo ook een wijnhuis in de Noordelijke Rhônestreek. Van een kale berg in 10 jaar opgebouwd tot een top Domaine met vreselijk mooie wijnen, ik verkocht deze heel graag, wat een kwaliteit.


De ontwikkeling van een wijngaard kost een vermogen!

Uniek in zijn soort, biologisch en met zo veel visie en passie gemaakt. Je proeft dit in elke slok.

Ondanks zijn prijs gewoon te goedkoop voor dit alles in de fles maar 8 keer de gemiddelde flesprijs naar Nederlandse maatstaven maken het een uniek product waar er een aantal flessen i.p.v. dozen over de toonbank gaan. Dit geldt eigenlijk voor het gehele gamma van deze wijnboer. Het bekende virus gooit dan wel heel veel roet in zijn ambachtelijke leven.

De investeringen in o.a. de wijngaarden zijn niet van de lucht en een vierkante meter wijngaard op een toplocatie c.q. ligging is eigenlijk niet meer te betalen. Sterker nog, wil je een stukje wijngaard erbij dan moet het worden “gegund” door de andere wijnboeren.

Ook en France ligt de plaatselijke markt totaal stil. En als de banken dan eisen dat de nog aanwezige voorraad ten gelden moet worden gemaakt is het hek van de dam.

Om dit soort wijnen dan snel in de markt te krijgen en dus cashflow te creëren is een negociants (handelaar) de beste oplossing. En hier zit de kink in de kabel. Deze “goedbedoelde” Negociants heeft ook een mobiele telefoon vol met nummers van relaties en verkooppunten. Hij verkoopt gewoon door en de wijnboer weet bij god niet meer waar zijn wijnen blijven. Alle ambacht en passie wordt ter grabbel gelegd.

Dit wijnhuis werd geïmporteerd door de “neus” van de Nederlands wijn inkoopmarkt. Een eenmansbedrijf die uitsluitend biologische wijn naar Nederland haalt, maar altijd van topniveau. Wij verkochten graag deze wijnen, maar om de rug van deze importeur om heeft het wijnbedrijf “moeten” kiezen voor een ander afzetkanaal. Niet netjes maar wel te begrijpen.

De wijnen staan nu uitgestald zonder enige kennis in een horeca groothandel c.q. supermarkt. Tussen heel veel andere flessen en zonder enige voorkennis.

Dus ook hier hebben we te maken met de naweeën van een slechte tijd. Wijn creëren is één, het verkopen en ver markten met visie op lange termijn is twee. De genoemde wijnen hebben een verhaal, een beleving, zoveel dat u er wellicht het water van in de mond gaat lopen. En dat is nu precies wat wij willen bereiken. Want wijn geeft gezelligheid, verbroedering, en is heel gewoon spannend om samen in de volgende “vrije” tijd met elkaar te beleven! Wel even een kwaliteitsfles schenken.... dat dan weer wel….


Graag tot ziens bij Tax Wijn,


Erik Tax


35 keer bekeken0 reacties


Dit blog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht.......


Langzaam zijn we een jaar onderweg in de pandemie. Iedereen weet wat dit betekent. Ik kan het er over hebben dat het verschrikkelijk is op dit moment met de economische gesteldheid van vele mede MKB-ers. Eigenlijk vind ik het ongehoord en niet normaal dat wij "Nederlanders" met een economische neus en vooral onze directheid dit zo maar over ons heen laten komen!

Er wordt naar mijn mening angst gecreëerd door het gehele RIVM en het kabinet en o.a. de kleine zelfstandige en de horecaondernemers staan machteloos aan de kant. De manier waarop zij door dit kabinet worden gekleineerd is absurd. De manier van communiceren over ons(!) tijdens de persconferenties is beschamend! De (verkeerde) macht druipt ervan af!


Nu weet ik wel dat er iets aan de hand is, maar er is geen controle. De markt moet open en heel snel. De banken, de Nederlandse bank, en het ministerie van Economische zaken, ze weten het allemaal, in de zomer gaan de echte klappen vallen. De regering heeft er financieel alles aan gedaan om de schade te beperken..........

Echt? Nou daarmee ben ik het totaal niet eens! Kijk om je heen! Als je een grote broek aan wilt trekken dan zal je ook echt moeten gaan betalen, en niet op de manier zoals dit nu het geval is. Onze economie wordt op dit moment de nek omgedraaid mede door Den Haag.


Genoeg over dé zaak. Waar het mij ook om draait is dat U als consument, en dat zeg ik als MKB ondernemer, enorm bent veranderd. Nu "verplicht" online kopen, thuis blijven, hé dat is gemakkelijk, snel bestellen! Ik geloof niet dat na de pandemie iedereen weer het centrum van stad ingaat om te winkelen of even zo snel een winkel gaat bezoeken. De tijdbestedingen zullen en zijn anders geworden.



En dat is vreselijk saai, en dat zeg ik in persoon, die zelfs zijn winkel gewoon open heeft. De consument wil nu gewoon niet onder de mensen zijn, voor iedereen een andere redenen en gebruikt dus een handige tool genaamd; de webshop.


Helaas zie ik hierdoor mijn vak van wijnadviseur en wijnspecialist langzaam vereenzamen, ja het is een vak. Want je kunt je internetwinkel nog zo op orde hebben de sfeer in een aangeklede drankenspeciaalzaak is anders dan achter je 19 inch scherm. De persoonlijke communicatie met je bezoeker, de cappuccino, de lol met je relatie, het proefglas van een nieuwe wijn? Allemaal zaken die er nu al bijna een jaar niet zijn. En komen ze terug? Ik weet het niet. Er liggen weer plannen op tafel om de Tax- winkel klaar te stomen voor na de pandemie. Anders, nog aantrekkelijker voor een bezoek als het er van gaat ervan komen.

Ondanks alles bruis ik van de energie, heb elke dag ideeen en dan....?


Dan krijg ik tranen in de ogen van de mede-ondernemers die NIET open mogen zijn. Die onder de noemer "voor ons allemaal het beste" (?) met de rug tegen de muur aan staan. Die door de zwarte wolken niet meer heen kunnen kijken. Daar kan u als consument NIETS en IETS aan doen. Voordat u naar BOL.COM gaat dus even rondsnuffelen of uw plaatselijke ondernemer ook een website heeft met zijn of haar aanbod. Houdt contact met de ondernemer. Want weet u hoeveel leed er zal zijn als iedereen weer vrolijk zijn (buiten) leven oppakt? Gewoon, HEEL ERG VEEL! en dit is iets om over na te denken en naar te handelen.


Graag tot ziens in het weekend by Tax!

of online....


Erik Tax





109 keer bekeken0 reacties

"Dit tekst blog schrijf ik op persoonlijke titel en is bedoeld voor iedereen die dit wil lezen. Gewoon uit ervaring om medeondernemers en consumenten te laten “proeven” wat er speelt in de wereld van het gespecialiseerd MKB anno januari 2021. Vooral niet bedoeld om te vertellen hoe een ander het moet doen. Heeft u vragen? Ik sta open voor uw reactie"



De laatste 10 maanden is er in ondernemersland toch wel heel veel veranderd.

Ik hoef u niet te vertellen waar we voor staan anno 2021. De “gewone” consument met een vaste baan heeft mede door de staatssteun geen idee wat er onder de ondernemers speelt. Buiten het feit dat zijn of haar deuren dicht moeten blijven, moeten alle zeilen worden bijgezet om je levenswerk op de rit te houden. Stel je toch eens voor dat vanuit een noodwet wordt gezegd dat je geen inkomsten meer kan creëren via jouw reguliere wijze van handelen. Vreselijk. Je personeel, je bedrijf en alles wat je hebt opgebouwd zie je met de dag verder verdampen…Natuurlijk is er tot op enige hoogte begrip dat we in een andere en beheersbare tijd moeten gaan komen. Maar ja diverse schuldeisers staan ook niet oneindig aan de kant van de afnemers. Wat dan?


Het is te gemakkelijk om te zeggen dat je inventief moet zijn en andere paden moeten worden bewandeld. Niet elke branche is zomaar online te verkopen, al denken velen dat internet de toekomst zal zijn om alles te kopen. Deze mening deel ik niet, de fysieke winkel zal blijven bestaan maar dan in een andere vorm. Er zijn voldoende specialisten in het MKB die hun meerwaarde uitdragen in een persoonlijk contact e/o advies aan hun relaties. Zij weten als geen ander waar zijn of haar afnemers behoefte aan hebben.

In mijn geval praat je dan niet over een wijntje kopen of een flesje HTK-whisky. Nee, we praten hier over het feit dat de consument juist nu MOET worden ontzorgd en geadviseerd! Hij of zij heeft al voldoende kopzorgen. Kinderen thuis begeleiden en daarnaast gaat het werk (vanuit huis) gewoon door. En helaas, en op de koop toe: vooral veel thuis verblijven.


Natuurlijk is een moment van ontspanning dan o zo belangrijk. En in deze wellicht Dry January moeten we dan ook “gepast” door zien te komen.

Ook bij Tax is er in 2020 een hoop veranderd en wat was ik blij op tijd te hebben geschakeld om in de nieuwe flow mee te gaan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we nu 10 maanden onderweg zijn, en er nog steeds ondernemers zijn in mijn vak zijn die hun bedrijf nog steeds niet hebben aangesloten in de nieuwe tijd. Jammer en niet nodig. De wereld en de consumenten zijn veranderd, echt!

Mijn tip en het bewijs dat dit werkt; Wees creatief, benader uw relaties eens persoonlijk, hij weet echt wel dat u de omzet nodig heeft. De MKB-gunfactor kun je juist nu geweldig inzetten. Want u bent ook in betere tijden zo goed voor uw klanten geweest. Zie vanaf heden uw winkel in een driehoek en blijf niet achter uw toonbank staan.


Mijn tips uit ervaring:

Zorg er als eerste voor dat uw website altijd up to date is. Beloon uw klanten met een cadeautje e/o persoonlijk briefje, dat is onderscheidend. En het allerbelangrijkste; TOPSERVICE bieden. Dus ervoor zorgen dat de gekochte producten binnen 5 uur in uw omgeving worden aangereikt aan huis het liefst 7 dagen van de week. Maak persoonlijke nieuwsbrieven, in een hogere frequentie dan normaal, hiermee blijft u onder de aandacht



Ga dus nog meer aan de slag met uw complete “winkel”. Nu zijn er natuurlijk altijd ondernemers die zeggen: ja dat is wel erg makkelijk gezegd…. Graag geef ik hen mijn uit ervaring mee, dat zij binnen drie maanden gaan merken dat een verandering van je bedrijf de broodnodige vruchten zal gaan afwerpen.

Sterker nog naar mijn mening, in deze nieuwe wereld zult u dan een stevige plaats weten te bemachtigen want uw energie wordt gezien, meer dan u wellicht denkt.


Graag tot ziens, zowel on- als offline!


Erik Tax Tax Wijn - Arnhem

43 keer bekeken0 reacties
© Copyright