Dit wijnblog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht...reageren mag altijd.
We zitten alweer ver in april, het voorjaar zit in de lucht al is het nog wat fris.
Over fris gesproken: Ook in Frankrijk houdt de natuur flink huis!
De afgelopen week heeft het ook en France in de nachten dramatisch flink gevroren. Een deceptie voor o.a. de wijnbouwindustrie, want de jonge uitloop van de druiven kunnen hier zo slecht tegen! Diversen media hebben hieraan aandacht besteed.
80% van de druiven zijn gewoon kapot gevroren in deze periode. Wat betekent dit voor de jaargang 2021? Je zou denken niet veel soeps en mega hoge prijzen. Dat valt nog te bezien.
Kijk, de massa van veel druiven maakt het mogelijk om voor een redelijke prijs veel wijn te genereren als wijnboer. Echter in de wijngaard in een “normaal” jaar wordt er ook tijdens de groei flink gesnoeid in het aantal druiven. Waarom? Een druivenplant kan nu eenmaal een beperkte hoeveelheid vocht en andere stoffen opnemen. Dus als je drie kilo hebt hangen aan de stok of 1 kilo. Bij deze laatste hoeveelheid bevatten de druiven meer smaakstoffen en vocht. Dus de wijnboer kiest er altijd voor om rigoureus te snoeien temminste als het de boer en bedrijf is die voor goede kwaliteit gaat.
Het kan altijd gebeuren: een mindere oogst in kwantiteit. Maar let op: Nu al begint het spel van de “markt”. Hoge prijzen, er is niet veel enz. enz. Een mooie manier om de oudere oogsten snel te verkopen? Naar mijn mening wel. De kelders liggen vol, ook Frankrijk zit in een stevige Lock down en er gebeurt in de plaatselijke restaurants en hotels ook zero! Laten we dus maar afwachten wat een komend groeiseizoen gaat brengen. Het kan alle sinds nog meevallen. Wat niet meevalt is dat de huidige periode waarin wij nu verblijven ook wel de economisch en zakelijke vervelende kanten kent. Hierbij heb ik het over de wijnboer die de laatste jaren enorme bedragen heeft geïnvesteerd in zijn nieuwe wijngaarden. Veelal gefinancierd met banken, er gaan verschrikkelijke hoge bedragen in om. Zo ook een wijnhuis in de Noordelijke Rhônestreek. Van een kale berg in 10 jaar opgebouwd tot een top Domaine met vreselijk mooie wijnen, ik verkocht deze heel graag, wat een kwaliteit.
De ontwikkeling van een wijngaard kost een vermogen!
Uniek in zijn soort, biologisch en met zo veel visie en passie gemaakt. Je proeft dit in elke slok.
Ondanks zijn prijs gewoon te goedkoop voor dit alles in de fles maar 8 keer de gemiddelde flesprijs naar Nederlandse maatstaven maken het een uniek product waar er een aantal flessen i.p.v. dozen over de toonbank gaan. Dit geldt eigenlijk voor het gehele gamma van deze wijnboer. Het bekende virus gooit dan wel heel veel roet in zijn ambachtelijke leven.
De investeringen in o.a. de wijngaarden zijn niet van de lucht en een vierkante meter wijngaard op een toplocatie c.q. ligging is eigenlijk niet meer te betalen. Sterker nog, wil je een stukje wijngaard erbij dan moet het worden “gegund” door de andere wijnboeren.
Ook en France ligt de plaatselijke markt totaal stil. En als de banken dan eisen dat de nog aanwezige voorraad ten gelden moet worden gemaakt is het hek van de dam.
Om dit soort wijnen dan snel in de markt te krijgen en dus cashflow te creëren is een negociants (handelaar) de beste oplossing. En hier zit de kink in de kabel. Deze “goedbedoelde” Negociants heeft ook een mobiele telefoon vol met nummers van relaties en verkooppunten. Hij verkoopt gewoon door en de wijnboer weet bij god niet meer waar zijn wijnen blijven. Alle ambacht en passie wordt ter grabbel gelegd.
Dit wijnhuis werd geïmporteerd door de “neus” van de Nederlands wijn inkoopmarkt. Een eenmansbedrijf die uitsluitend biologische wijn naar Nederland haalt, maar altijd van topniveau. Wij verkochten graag deze wijnen, maar om de rug van deze importeur om heeft het wijnbedrijf “moeten” kiezen voor een ander afzetkanaal. Niet netjes maar wel te begrijpen.
De wijnen staan nu uitgestald zonder enige kennis in een horeca groothandel c.q. supermarkt. Tussen heel veel andere flessen en zonder enige voorkennis.
Dus ook hier hebben we te maken met de naweeën van een slechte tijd. Wijn creëren is één, het verkopen en ver markten met visie op lange termijn is twee. De genoemde wijnen hebben een verhaal, een beleving, zoveel dat u er wellicht het water van in de mond gaat lopen. En dat is nu precies wat wij willen bereiken. Want wijn geeft gezelligheid, verbroedering, en is heel gewoon spannend om samen in de volgende “vrije” tijd met elkaar te beleven! Wel even een kwaliteitsfles schenken.... dat dan weer wel….
Graag tot ziens bij Tax Wijn,
Erik Tax
Kommentare