top of page
Zoeken

"Dit tekst blog schrijf ik op persoonlijke titel en is bedoeld voor iedereen die dit wil lezen. Gewoon uit ervaring om medeondernemers en consumenten te laten “proeven” wat er speelt in de wereld van het gespecialiseerd MKB anno januari 2021. Vooral niet bedoeld om te vertellen hoe een ander het moet doen. Heeft u vragen? Ik sta open voor uw reactie"



De laatste 10 maanden is er in ondernemersland toch wel heel veel veranderd.

Ik hoef u niet te vertellen waar we voor staan anno 2021. De “gewone” consument met een vaste baan heeft mede door de staatssteun geen idee wat er onder de ondernemers speelt. Buiten het feit dat zijn of haar deuren dicht moeten blijven, moeten alle zeilen worden bijgezet om je levenswerk op de rit te houden. Stel je toch eens voor dat vanuit een noodwet wordt gezegd dat je geen inkomsten meer kan creëren via jouw reguliere wijze van handelen. Vreselijk. Je personeel, je bedrijf en alles wat je hebt opgebouwd zie je met de dag verder verdampen…Natuurlijk is er tot op enige hoogte begrip dat we in een andere en beheersbare tijd moeten gaan komen. Maar ja diverse schuldeisers staan ook niet oneindig aan de kant van de afnemers. Wat dan?


Het is te gemakkelijk om te zeggen dat je inventief moet zijn en andere paden moeten worden bewandeld. Niet elke branche is zomaar online te verkopen, al denken velen dat internet de toekomst zal zijn om alles te kopen. Deze mening deel ik niet, de fysieke winkel zal blijven bestaan maar dan in een andere vorm. Er zijn voldoende specialisten in het MKB die hun meerwaarde uitdragen in een persoonlijk contact e/o advies aan hun relaties. Zij weten als geen ander waar zijn of haar afnemers behoefte aan hebben.

In mijn geval praat je dan niet over een wijntje kopen of een flesje HTK-whisky. Nee, we praten hier over het feit dat de consument juist nu MOET worden ontzorgd en geadviseerd! Hij of zij heeft al voldoende kopzorgen. Kinderen thuis begeleiden en daarnaast gaat het werk (vanuit huis) gewoon door. En helaas, en op de koop toe: vooral veel thuis verblijven.


Natuurlijk is een moment van ontspanning dan o zo belangrijk. En in deze wellicht Dry January moeten we dan ook “gepast” door zien te komen.

Ook bij Tax is er in 2020 een hoop veranderd en wat was ik blij op tijd te hebben geschakeld om in de nieuwe flow mee te gaan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we nu 10 maanden onderweg zijn, en er nog steeds ondernemers zijn in mijn vak zijn die hun bedrijf nog steeds niet hebben aangesloten in de nieuwe tijd. Jammer en niet nodig. De wereld en de consumenten zijn veranderd, echt!

Mijn tip en het bewijs dat dit werkt; Wees creatief, benader uw relaties eens persoonlijk, hij weet echt wel dat u de omzet nodig heeft. De MKB-gunfactor kun je juist nu geweldig inzetten. Want u bent ook in betere tijden zo goed voor uw klanten geweest. Zie vanaf heden uw winkel in een driehoek en blijf niet achter uw toonbank staan.


Mijn tips uit ervaring:

Zorg er als eerste voor dat uw website altijd up to date is. Beloon uw klanten met een cadeautje e/o persoonlijk briefje, dat is onderscheidend. En het allerbelangrijkste; TOPSERVICE bieden. Dus ervoor zorgen dat de gekochte producten binnen 5 uur in uw omgeving worden aangereikt aan huis het liefst 7 dagen van de week. Maak persoonlijke nieuwsbrieven, in een hogere frequentie dan normaal, hiermee blijft u onder de aandacht



Ga dus nog meer aan de slag met uw complete “winkel”. Nu zijn er natuurlijk altijd ondernemers die zeggen: ja dat is wel erg makkelijk gezegd…. Graag geef ik hen mijn uit ervaring mee, dat zij binnen drie maanden gaan merken dat een verandering van je bedrijf de broodnodige vruchten zal gaan afwerpen.

Sterker nog naar mijn mening, in deze nieuwe wereld zult u dan een stevige plaats weten te bemachtigen want uw energie wordt gezien, meer dan u wellicht denkt.


Graag tot ziens, zowel on- als offline!


Erik Tax Tax Wijn - Arnhem

44 weergaven0 opmerkingen

Bijgewerkt op: 12 jan. 2021

Een keuze of noodzaak....


Tax Wijn-blog:

De afgelopen maanden gaan in de geschiedenisboeken als niet echt prettig naar mijn mening.

Nederland zat op slot en iedereen keek elkaar aan met de vraag: Is dit het nieuwe leven?

Zakelijk draaide het gewoon door, echter zonder de voor ons bekende cateringactiviteiten en vooral bijna geen bezoekers in de winkel. Beter voor iedereen zijn veiligheid. Wat ben ik blij in mijn ondernemerschap nooit op één paard te hebben gewed. Verbreding van je activiteiten is belangrijk als relatief kleine onderneming. Samenwerken waar mogelijk ook, het blijkt te werken. Dient de consument, in zijn gemak door eigenlijk te ontzorgen, daar draait het om!


Het leven is druk voor iedereen, en de manieren die voorhanden zijn om de boodschappen in huis te halen zijn langzaam oneindig. Nederland is digitaal één der vooraanstaandste landen. Ondanks ons belachelijke aantal van verkooppunten op 17 miljoen inwoners. Op elke hoek van de straat vind je een supermarkt e/o winkelcentra. Is dit nodig? Ik denk van niet.

In een sneltreinvaart verandert ook de economie en de consumenten. Foodbedrijven hebben een plus 40% gehaald in hun online aandeel. En toch vraag ik mij af wat wordt er met de tijd die overblijft wordt gedaan. Een ander vult namelijk je winkelwagentje en bezorgd deze aan huis. Nog sterker: willen wij als consumenten dan helemaal geen beleving meer? Kopen wij dan uitsluitend wat er in de bonuskrant staat? Daar zit naar mijn een middenweg in. Het is de combinatie van zaken moeten kopen en zaken willen kopen.

In ons bedrijf zag ik de afgelopen maanden ook een enorme toename van aankopen uit onze webshop. Voordeel was hierbij wel dat 70% van de kopers bekende relaties van ons zijn. Daarmee kun je dus persoonlijk spelen en sturen in hun voordeel. De situatie, de Lock down rond corona maakte het ineens zo gemakkelijk, nee sterker nog, veiliger…….

Door deze veranderingen denk je ook na over efficiëntie van je bedrijf. Hoe wordt er gewerkt en wanneer bezoeken je relaties en anderen je winkel. In een onderzoek van 3 jaar geleden door de HAN afdeling marketing, bleek dat 85% van de kopers van Tax in huishoudens met dubbele banen te leven. Door de week heen wordt er gewerkt, nu wellicht thuis, maar toch gezellige aankopen worden in het weekend gedaan. Hierop is besloten om mede door de drukte rond de Tax webshop, de winkeltijden aan te passen aan de huidige markt en onze locatie. Dus op de vrijdag en zaterdag, en het aantal bezoekers groeit op deze dagen flink. Dan moet je schakelen om iedereen de aandacht te kunnen geven waar men “recht” op heeft en waarom jouw relaties juist bij jou kopen. Uitbreiding in deze tijd waarbij niemand weet wat er gaat komen? Dan moet je nadenken als ondernemer. Zo maar een vergroting van je eerste personeelsbestand is niet alleen financieel maar ook “in your mind” een dingetje. Het aandienen van een stagiaire van de Wijnacademie heeft gelukkig goed uitgepakt en op het juiste moment. In dit geval een zij, zij past perfect in de sfeer van mijn bedrijf. Heeft levenservaring en mensenkennis en werkt door de week in een totaal andere branche. Verwennen zit haar in de DNA verweven. De basiskennis is perfect en proeven en lekker koken kan zij als geen ander naar mijn mening. Een aanvulling voor Tax en zeker voor u als bezoekende klant, want hiermee waarborgt zij het geheim en de waarde van een echte speciaalzaak zoals ik die al 22 jaar met liefde uitdraag.


Graag tot ziens bij Tax!

71 weergaven0 opmerkingen

De afgelopen maanden is er een hoop gebeurd in onze economie. Het kon weer niet op dus veel aanbiedende partijen dolde om de consumenten heen met het té grote aanbod. Alles op de prijs gebaseerd. Over de meerwaarde waarom een klant bij je koopt wordt naar mijn oordeel te weinig over nagedacht als ondernemer. Maar dat terzijde, want dat is tenslotte mijn mening. Vandaar heet dit stukje ook een blog, een verhaal naar eigen idee en opinie. Wie het wil lezen leest het en hopelijk geeft het inzicht in mijn denken en handelswijze:


In januari werd China overspoeld door het Covid-19 lawaai, vreselijk, maar voor de meeste West-Europeanen was het een ver van mijn bed show totdat ook zeer snel Europa werd getroffen. Het verhaal werd voor iedereen duidelijk. De maatregelen ook. We moeten zoveel mogelijk binnen blijven. Dat betekent dus dat de detailhandel een enorm probleem had en heeft, om over de horeca nog maar te zwijgen. Ik heb diep respect voor de initiatieven die zijn genomen om nog enige liquiditeit op de gloeiende plaat te creëren. Respect!


Doordat het thuisgebruik van alcoholische dranken is toegenomen naar 98% zou je denken dat de wijnhandels en slijterijen allemaal als een dolle verkopen op dit moment. De cijfers verklaren echter andere werkelijkheid. De economieën en handel veranderd en verplaatst zich in één kwartaal naar een niveau zoals we dit zonder Corona in 5 jaar zouden hebben ervaren.

Heeft de detaillist nagedacht over de koppeling online en live kopen in zijn winkel?

Je zou anders kunnen gaan denken. Hierbij wel de P's van het marketingkrijtje in acht te nemen, ben ik ervan overtuigd dat je de consument en je relaties anders moet benaderen.


Ik geef eerlijk toe dat wij ook bijna de digitale slag hadden gemist en net te laat begonnen met een webshop. Zelf ook een beetje gefrustreerd dat de consument niet meer zoveel aan mijn locatie (alleen gevestigd in een prachtige woonwijk) een bezoek brachten. Niet dat ze geen lekkere wijnen of whisky's wilde kopen maar de tijd ontbrak er eenvoudig voor in hun sociale leven.


Afgelopen maand heb ik tal van ideeen gecreëerd;

Wij gaan mede door de corona nog meer naar de klant toe.


Wees brutaal maar beleefd, vraag hen wat ze te kort komen,

gebruik o.a. de Whats-App, laat je webshop leven op sociale media en stuur vaker dan normaal een nieuwsbrief. Heel ouderwets maar waar:

De klanten zijn nu gevoelig voor het feit dat de lokale ondernemers bezwijken onder dit geweld.

Nou dan maak je toch een mooie mailing voor huis aan huis...

Terug naar de basis de klant opzoeken en hun dienen in alle opzichten, dat is het remedie.

Zij durven en mogen er niet er op uit. Jij hebt een winkel die leeg is en een kassa die idem dezelfde problemen heeft. Het is dus wellicht 5 voor 12!


Aanbiedingen zijn prima maar de meerwaarde van een Tax wijndoos is meer.

Zo heb ik o.a. de Tax Verwendoos ontwikkeld. Voor een betaalbare prijs een doos met drie witte en 3 flessen rode wijn, ik noem dat de thuiswijnen. Gewoon de meerwaarde kwaliteit, een wijnomschrijving op A4 per wijn en gratis bezorgd in mijn omgeving. En dan om de continuïteit te waarborgen. Elke week een andere samenstelling van de doos.

Het werkt!


De bezorgingen via de webshop verlopen contactloos. Dat betekend dat de ontvanger 5 minuten voor levering een whatsapp-bericht krijgt met het verzoek de voordeur niet te openen. Na aflevering een bericht met de mededeling dat de wijnen bij de voordeur staan.


Het werkt en wordt zeer gewaardeerd.


De economie gaat niet veranderen, die is al veranderd.

Je winkel gebruik je beperkt bijvoorbeeld twee dagen in het weekend als Experience Centre. Een gezellige plek voor nieuwe producten en het verwennen van je bezoekers. Weg met dat

Cash en Carry verhaal en less is more. Naar mijn idee moet elke specialist gaan werken op deze manier. De tijd van winkeltje spelen is echt voorbij, dat is bijzaak. Het gaat erom je relatie te verwennen. Niet alleen maar dat "gratis" flesje wijn na afloop meegeven.


Het magische woord hierin is:

ONTZORGEN.

Niet alleen nu, maar straks nog meer.

Het bewijs zit in mijn boekhouding en daar krijg je alleen maar nog meer energie van.

Op naar de nieuwe economie anno 2020.

Bekijk eens onze webshop en ik het hoor ook graag als u een kritische noot heeft voor mij.


Erik Tax


50 weergaven0 opmerkingen
Wijnblog
bottom of page