Zoeken




Op de rand van het nieuwe jaar is het toch wel mijn gewoonte om even te relativeren wat 2018 heeft gebracht. Laatst kwam ik bijvoorbeeld een oude bekende tegen aan wie ik vroeg hoe het met hem ging, dit had een geschiedenis. Nou druk zei hij. Het woordje druk is zo rationeel in het gebruik geworden. Druk.....? Nee keuzes maken zowel privé als zakelijk zei ik. We moeten al zoveel, nee willen al zoveel.


Op het randje van 2018 zie ik toch wel dat het vreselijk moeizaam is om de mensen nog enige tijd te laten spenderen aan de aankoop van een fles mooie wijn. Tijdsdruk noemt men dit. Geen tijd aan willen besteden, is een ander verhaal. Alles kan tijdloos worden gekocht in een 24 uurseconomie, anoniem online.






Daar wil ik hier dan graag een kanttekening bij maken. (bijna) Iedereen is verbonden met www. Hierdoor stroomt er verschrikkelijk veel informatie bij ons binnen, over van alles. Dé grote uitdaging op ons vakgebied is hierbij wel dat de "bron" van alle informatie, dezelfde is als diegene die ons een artikel wil verkopen. Desinformatie en altijd moet je jezelf de vraag stellen klopt dit wel. Tax is niet roomser dan de Paus en heeft toch ook hier mee te maken in zijn eigen webshop.



Afgelopen maand voor de feestdagen, bleek weer de meerwaarde van onze fysieke winkel. De kerstsfeer was alom aanwezig en op een bepaald moment waren of werden de bezoekers relaxed en wilde weer een goed wijnverhaal horen.


Op internet is het zoeken naar lekkere wijnen een onmogelijke opgave. Toets u eens het woordje wijnen kopen in. De grote verkoopjongens kopen zich in bij Google om bovenaan te staan, en u denkt waarschijnlijk dat dit het totale aanbod naar uw smaak is? Fout! het www maakt van u een "middel" om geld te verdienen. Google luistert niet naar wat u zoekt. Het kost dan ook belachelijk veel tijd om uiteindelijk uw antwoordt te vinden.




De tijd om een diner voor te bereiden neemt u ook. De ingrediënten gekocht bij de specialist kost tijd. Dus voor een bezoek aan een wijnspeciaalzaak neemt u ook de tijd? Natuurlijk. Want de vakman en vakvrouw hebben enorme veel ervaringen met het altijd lastige spijs - wijn verhaal.

En het fijne is dat dit gewoon bij de prijs in zit, advies, het zorgen dat u nog meer geniet van uw diner met familie e/o vrienden.

De tijd heeft ook een wijnwereld gecreëerd die zo anders is dan 20 jaar geleden, Beter? Nee anders. Echter naar mijn mening verliezen ook veel liefhebbers de essentie van ons vak. Lekker eten en drinken hoort er nu eenmaal bij, en een goed glas wijn ook. Echter zonder enige investering in de tijd zal de aankoop nooit zo perfect slagen als online.



Laten we de proef op de som nemen in 2019.

Wedden dat u met iets meer aan tijd u een leuker beeld krijgt van uw stad, uw omgeving, de mensen en wat voor een prachtige detailhandelsbedrijven er nog steeds zijn. Mensen met vakkennis en passie.


Van 2018 heb ik genoten met veel veranderingen in de winkel, positieve reactie van relaties, en Tax Catering die na 10 jaar er staat als een huis. Het vertrouwen in de toekomst met een fysieke winkel is weer helemaal terug. En als de tijd op is? Ja dan is de oplossing het www. Gelukkig voer ik ook een webshop......maar maak ik liever voor u "live" een lekkere cappuccino op de zaterdagmorgen, zodat u s'avonds al vooraf aan de maaltijd het lekkere Tax Wijn "gevoel" heeft beleefd.



Tot slot:


Per 1 januari vindt er een verandering van onze bezetting plaats in de winkel. Karin gaat na 20 jaar haar eigen carrière opbouwen in dé richting die zij al zo graag ambieert.


Een mooi uiteinde en prachtig en vooral gezond 2019 gewenst!


Tot ziens aan de proeftafel

Erik Tax



138 keer bekeken0 reacties

Elk jaar rond de feestdagen zijn er consumenten die het allerlekkerste, nee het allerduurste in wijnland willen aanschaffen. Het idee dat het dan met de smaak wel goed zit.......

En hier wil ik als vinoloog toch iets over kwijt.


De prijs is maar een onderdeel van het product, welke u gaat betalen. Daarbij bent u zover om alle facetten te ontdekken in zo'n grote jongen? Goedkoop is wijn toch al. Het werk in de wijngaard, de investeringen in de wijngaard, de productie en marketingkosten en toch treffen wij nog producten aan die ver onder de € 6,00 over de toonbank gaan. Echter de kwaliteit van wijn wordt mede bepaald door de manier waarop er wordt gewerkt, het aanbod en de "naam".




Château Petrus de drinkwens voor menig wijnliefhebber

Vorig jaar rond de kerstdagen kwam er een leuk echtpaar in de winkel en vroeg mij de beste wijn om cadeau te geven. Als geïnteresseerden verkoper vond ik te moeten vragen wat de "standaard" van de ontvanger is. Dat wist men mij niet duidelijk te maken maar het moest vooral duur zijn.........

Na enige twijfel verkocht ik twee prachtige flessen Givry 1e Cru 2008 á raison de € 39,50.

Mooi verpakt in kist, een wijninformatie vel over het wijnhuis erbij gedaan en nog duidelijk vermeld de wijn een twee uur van te voren te openen door de ontvanger.



De kerst was voorbij en net voor het oude jaar kwam er een jonge man binnen met een wijnkist in de hand. Hij keek niet blij. Rondkijkend en toch verrast over ons assortiment, zei dat hij nooit in een wijnhandel kwam want de supermarkt verkoopt ook wijn. Gewoon een gemiddelde consument dus.....De kist werd geopend en er lagen twee van de voor mij welbekende Givry's in. Één bijna leeg en de andere wachtte nog op zijn drinkmoment. De wijn is niet goed was zijn openingszin. Gelukkig bevond zich in de geopende fles nog een staartje van het gouden vocht. Omdat het pas twee dagen na kerst was vroeg ik hem deze te mogen proeven.Goddelijk was deze nog en meer dan zijn flinke prijs waard. Zonder enige discussie aan te gaan liet ik hem aan de proeftafel een tweetal van de "normale" wijnen proeven. Zalig vond hij het en melden mij het jammer te vinden deze niet cadeau te hebben gekregen, een wijn á € 7.50...


Het moraal van dit verhaal lijkt me duidelijk:

Het is zo moeilijk om een wijn als cadeau te kopen voor een ander, maar wij helpen u graag!



Kerstmis is ook de tijd van bezinning



Hier legt Lotte Wolff uit wat er aan de hand is in het topsegment van de wijnen.

Helaas is zij dit jaar als één der beste sommelier van Nederland aan ons ontvallen.

Slechts 32 jaar oud en wel het wijntalent van deze eeuw!

Ik heb haar diverse keren mogen meemaken op een presentatie of op dé wijnreis naar Oostenrijk. Ik werd stil van haar kunde.



Het kerstdiner komt eraan, tijd voor een lekkere maar niet exorbitant geprijsde wijn?

Wellicht tot ziens de komende tijd in de winkel of online in de webshop.

Wij helpen u graag "lekker" te genieten van uw wijn!


Mooie feestdagen gewenst!


Erik Tax

Tax Wijn

32 keer bekeken0 reacties

Bijgewerkt: 9 nov 2018

Langzaam worden de nachten weer langer en is de discussie over de wintertijd weer losgebarsten. Eigenlijk een issue waar wij ons niet druk over hoeven te maken, want er staan wel andere zaken op de agenda. Rond deze tijd begint bij ons de hectiek voor de feestdagen, en deze is al goed losgebarsten. Niet dat onze bezoekers al vragen om een wijn voor bij het kerstdiner, je voelt toch enige nieuwsgierigheid….



Dé jaarlijkse overzichtsproeverij en de diverse bezoeken van bedrijven die bij ons komen proeven geeft een hoop kennisoverdracht en vooral veel open proefflessen uit het assortiment.

Wij zijn de afgelopen 8 jaar begonnen de zakelijke relaties op tijd te benaderen om een plek in zijn of haar agenda te veroveren voor dé Tax proefafspraak. Een gezellige bijeenkomst waarbij na inventarisatie door ons wat de wensen zijn, een keur aan wijnen worden geproefd.







Want laten we eerlijk zijn, is wijn wel hét weggeef product? Het is zo gemakkelijk, een fles, een doos een kaartje en klaar. Wat jammer, en vaak onder de noemer: we zijn druk tot het einde van het jaar. Met de persoonlijke proeverij aan onze tafel proberen we tot een statement te komen. U probeert een inventarisatie te maken over wie uw fles(sen) gaat ontvangen, niet de namen maar de mensen erachter, hun persoonlijke voorkeuren.

Want een fles is pas lekker als deze “past”. Natuurlijk is het gemakkelijk en leuk als wij het verzinnen, maar hierbij zijn wij van mening dat de persoonlijk Touch heel belangrijk is. Meestal krijgen de ontvangers meerdere flessen van diverse relaties. Deze belanden vaak in de kelder of kast. Vaak tot na de feestdagen, en als deze dan op tafel komt is het vaak de vraag; “weet jij nog van wie ik deze heb gekregen”. Als dit gebeurd is uw moeite en attentie eigenlijk voor niks geweest……



Daarvoor hebben wij van Tax een geweldige tool bedacht: de wijnfactsheet. U kent ze wel, een papiertje met daarop een hoop technisch geleuter over de wijn. Zuurgehalte, restsuiker enz. enz. enz. Uw relatie zit daar niet echt op te wachten, echter wat wel werkt, is een soepel verhaal vertellen over de wijn en evt. het wijnhuis, gewoon in Jip en Janneke taal. Daaraan uw persoonlijke (kerst) boodschap en uw bedrijfslogo toegevoegd op a4 vel, maken het geheel zo verzorgd dat de ontvanger ziet hoeveel moeite hebt gedaan om met een mooie fles voor de dag te komen.






En als wij de kist of doos wijn dan ook nog niet inpakken maar er een cadeau van creëren, moet uw missie geslaagd zijn. Elk jaar weer bedenk je van alles en nog wat om je te onderscheiden en waarmee. Het is zo simpel, de vakmensen, die weten waarover zij praten. Zij behoren u van een perfect advies en cadeau te voorzien. En als alles klopt dan is het duidelijk waarom wijn nog steeds een prachtig weggevertje kan zijn.

Meer informatie vindt u hier.

Ook een keer met "zorg" uw relatiegeschenken uitzoeken?

U bent van harte welkom!


Erik Tax

Tax Wijn

37 keer bekeken0 reacties
 
© Tax Wijn 2021
download.png
linked+linkedin+logo+social+icon-1320191
266px-Instagram_logo_2016.svg.png