Dit blog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht...
Afgelopen week las ik een bericht op sociaal media van een horecaondernemer die vast zat in het maken van keuzes. Zat want hij heeft een wijs besluit genomen… Een prachtig bedrijf op een idem locatie. Een ras ondernemer die de hele dag zijn bedrijf uitstraalt. Natuurlijk in de afgelopen 500 dagen een enorme dreun opgelopen, maar hij en zijn familie en team komen er bovenop, dat is zeker. Zijn keuze? Hij heeft gecommuniceerd dat het bedrijf meer aandacht gaat besteden aan zijn doelgroep en de corebusiness. Met andere woorden: Hij heeft zijn verdienmodel onder de loep moeten nemen en hiernaar gehandeld. Zo een “move” vinden de consumenten niet altijd leuk, volgens meerdere reacties na zijn bericht.
Ik vind het gewoon heel stoer en getuigen van een goede ondernemersgeest. Het gaat hierbij niet om het feit dat je de andere markt waar je afscheid van neemt niet serieus neemt. De coronapandemie heeft heel veel ondernemers en mijzelf aan het denken gezet over wat nu hierna. Ook ik vind dat je altijd keuzes moet maken over hoe je je eigen bedrijf in de markt zet. Er is zoveel aanbod in elke branche, en iedereen wil zijn boterham verdienen. Duidelijkheid is dus geboden en niet alleen maar voor je relaties en potentiële klanten. Het creëert duidelijkheid en plezier voor iedereen. Want de ondernemer anno 2021 moet nog veel langer door dan hij wellicht drie jaar geleden dacht. Hij moet dus plezier houden in zijn vak. Het gevoel niet verliezen dat omzet zeker geen winst is. En het allerbelangrijkste: Het plezier bij de uitvoering van je bedrijf moet er elke dag zijn.
Ondernemerschap is naar mijn oordeel een vrij beroep. Vrij in de zin van ook keuzes kunnen maken die wellicht zeer snel tot een positief resultaat kunnen leiden. Na 24 jaar ondernemerschap wordt het, nee is het elke dag weer de vraag waar gaan “we” heen. Het werk is nooit af en als er één ding moeilijk is dan is dat altijd vasthouden aan je visie….
De Horecaondernemer heeft mij zeker aan het denken gezet, want ook in mijn bedrijf moet ik nu keuzes gaan maken. Een 500 dagen pandemie, een vier maanden onbereikbaarheid beleid van de Gemeente Arnhem zonder enige compensatie? Meer voor mijn relaties zorgen? Niet nodig die komen niks tekort aan aandacht. Het ont en verzorgen zit in mijn DNA en maakt mij in ieder geval blij.. Wat bied ik mijn relaties aan? En vooral de manier waarop. Mijn keuzes gaan de komende maanden ook plaatsvinden. De kunst is dan wel dat je probeert dit duidelijk te communiceren zodat iedereen dit begrijpt. Een zaak die de genoemde horecaondernemer perfect en in Jip en Janneke taal heeft verwoord. Er blijven altijd mensen die zo een keuze niet hoeven te maken, en dat is maar goed ook want anders zijn er straks 17 miljoen ondernemers in ons land.
Keuzes? Je maakt ze wellicht meerdere keren per dag. Maar de impact die dit in een onderneming kan hebben is enorm. Maar noodzakelijk, om jezelf in de ondernemersspiegel te blijven bekijken en waar nodig bij te stellen en overall plezier blijven houden in je onderneming, juist nu!
Een mooie zomertijd gewenst en wellicht tot ziens bij Tax Wijn!