Dit wijnblog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht...reageren? Leuk en dat mag altijd....
Je bent al 23 jaar ondernemer. Nee geen winkelier of detaillist. Dat “doen” we ook, maar de kern van het verhaal blijft ondernemen.
Wat is het verschil zou je jezelf kunnen afvragen. Nou dat is naar mijn mening een heel groot verschil. Het is midden in deze pandemietijd toch elke dag een uitdaging om je bedrijf op orde te houden, ondanks dat wij niet te maken hebben gehad met een verplichte sluiting dit jaar. De bezoekers kwamen niet zo gemakkelijk meer binnen in de winkel, begrijpelijk. Persoonlijke contacten waren uit den boze.
Dus moesten we gaan omdenken ofwel anders gaan denken. Digitaal veel tijd besteden aan je vaste en potentiële relaties. Dat kost veel tijd. Een webwinkel bijhouden, een nieuwsbrief maken, WhatsApp groepen maken. Soms had ik het idee dat er in één dag maar uit 12 uren bestond. Toch bleek de methode van omdenken te werken. Het contact met de relaties bleef in stand en zelfs oudere relaties die de leeftijd hebben van 80 plus kregen ineens de handigheid om online via onze webwinkel hun drankjes te bestellen. Tot zover was er controle over ons bedrijf en dan is het fijn dat je ondernemers energie werkt.
De vaccins komen eraan of u hebt deze al tot u genomen zodat de stap naar een fysieke winkel weer plezierig kan worden.
De gemeente Arnhem, waar ons bedrijf gevestigd is, voert een groots infrastructuurplan uit betreffende de vervanging van o.a. de riolering. Dat is nodig en dat ontken ik ook niet. Maar….
De toegangsweg tot onze winkel, de enige winkel in de straat, is al weken onbereikbaar, sterker nog, dit gaat nog 6 weken duren. De communicatie voorafgaande aan mij als bedrijf was niet anders dan de a4tjes die vanaf maart jl. in de brievenbus werd bezorgd. Er waren natuurlijk al een jaar terug inloopavonden over het project georganiseerd, maar goed als ondernemer ontschiet je ook wel eens iets. Natuurlijk hebben alle bewoners van de straat hier last van. Maar zij zijn niet afhankelijk van bezoekers c.q. kopers.
Hoe ga je hier als ondernemer mee om? Dat valt nog niet mee.
De eerste twee weken voelde ik mij gevestigd op een onbewoond eiland en er kwam geen clientèle naar ons bedrijf, dat kon ook niet we waren immers niet bereikbaar. Via de wethouder van Economische zaken toch maar even contact gezocht met de verantwoordelijke ambtenaar. Hij, in dit geval, begreep uitstekend mijn situatie maar kon voor mij niks meer betekenen dan het aanleggen van wegbewijzering om zo klanten naar ons bedrijf te begeleiden.
Al met al een casus waar je mee moet dealen en moet kijken hoe je bedrijf 7 weken op de rit te kunnen houden. Sterker nog elke Mkb’er weet dat, als eenmaal de loop uit de zaak is ben je toch wel maanden bezig om deze er weer in te krijgen. Mensen blijven gewoontedieren…
Toch heeft elk nadeel ook zeker een voordeel! Door deze pandemie hebben wij digitaal een mooie aansluiting bij dé liefhebbers van lekkere wijn. De Tax webshop is gemaakt voor onze doelgroep nee eigenlijk voor iedereen die van lekkere wijnen en whisky’s houden, en zij weten ons al goed te vinden. Want zoals ik in mijn vorige blog al heb verteld is het winkeltje spelen naar mijn mening voorbij en is juist de combinatie van digitaal en fysiek enorm belangrijk geworden.
Al zit het nog een keer extra tegen – ik merk dat je steeds handiger wordt om oplossingen te vinden. In ieder geval zijn wij met kunst en vliegwerk weer enigszins bereikbaar en geopend op de vrijdag en zaterdag vanaf 10.00 uur.
Leuk u weer “live” te kunnen ontvangen. U prefereert liever uw aankoop online? Dat wordt niks minder gewaardeerd!
Graag tot ziens bij Tax Wijn,
Erik Tax
コメント