top of page
Zoeken

Afgelopen vrijdag heb ik deel mogen uitmaken van het nieuwe NPO 3 programma “de Prijsknaller”. Een typisch format die (gelukkig) alleen in Nederland kans van slagen heeft. Waarom? Omdat wij het een onderliggende “sport” vinden om in dit geval een fles wijn van minder dan 4 euro aan te schaffen, erger nog, deze te torpederen als onze huiswijn. Erger nog het gemiddelde van een verkochte fles wijn in Nederland ligt rond de € 3,89(!).

Na 30 jaar in dit vak te vertoeven verbaasd mij dit niks. Het is al jaren een feit dat de grote spelers in de wijnmarkt een opdracht menen te moeten uitdragen. Wijn hoeft niet duur te zijn en bij ons vind je de lekkerste. Wijn is voor o.a. de supermarkt een zeer interessant artikel, marginaal dan. Naast de gewone boodschappen die hen zo ongeveer 8% brutomarge opleveren staat wijn met plm. 18 procent dus niet voor niks in meterslange stellingen.




Maar ja, de omschrijving van wijn in de Europese wijnwetgeving zegt eigenlijk maar één ding: Wijn is een drank gemaakt van vergiste druiven. Verder niks. Ik ga er niet meer over lopen peinzen maar dit voorval is al tientallen jaren gaande en niet te veranderen. Het ligt aan ons consumenten(!) om zuivere wijnen te kopen en niet alleen maar om van te genieten. Nee de hele wijn bedrijfshuishouding heeft hier baat bij. Wat dacht u van o.a. uw gezondheid. De beelden vertelde genoeg over de manier van het spuiten van Pesticiden om de turbo op de wijnstok te zetten. wilt u nog een “goedkoop” glaasje? De mensen die werken in de wijngaard ze kunnen er goed ziek van worden omdat dit gif hun gestel aan tast.

De o.a. Franse wetgever heeft erkent dat de wijnboeren Parkinson van kunnen krijgen bij contact met te veel Pesticiden, ze betalen zelfs de benadeelde, wilt u nog een “goedkoop” glaasje?

In ieder geval waren het duidelijke beelden die ons tot nadenken kan dwingen, kan.. Afgelopen zaterdag na de uitzending kreeg ik tientallen reacties van wijndrinkers en relaties van mijn winkel met de vraag: Hoe is dit nu mogelijk en waarom?


Tja daar is één antwoordt op. Zolang wij geen normale prijs willen betalen voor een product welke wij tot ons nemen zal het grootwinkelbedrijf u deze "troep" laten drinken. Laten we eerlijk zijn het is uw keuze! Dan nu de vraag: Wat is wel goede wijn waarbij goed wordt gelet op een gebruik van zo min mogelijk chemische toepassingen? Deze vraag kan ik eigenlijk alleen beantwoorden met het antwoordt: Koop bij de gedegen vakhandel en zeker niet onder de € 6,95 per fles. Een wijn geproduceerd onder deze prijs hoe rooskleurig het ook lijkt kan niet.

Als ik de productiekosten bekijk van alleen al het materiaal eromheen buiten de wijn om, kom ik in het ergste geval uit op minimaal € € 1.75. Zonder de wijn. De wijn minimaal € 0.65 ct. - Accijns € 0.66 per fles – Transport bv Frankrijk € 0.31 – Marge verkoopkanaal 20 % - Btw over de verkoopprijs 21 %! Lust nog een “goedkoop” glaasje? Een fles van € 3,95 verkoop kan niet op een normale gemaakt worden.


De “heren” in beeld tijdens de uitzending verschuilde zich aan hun klanten, de grote partijen. Ze zijn al zover gezakt dat als zij niet leveren zij ook geen boterham kunnen kopen.

Één ding is hier zeker mooi aan het licht gebracht en dit geldt niet alleen over een wijn. Wij kopen ons een slag in de rondte en zolang het naar verhouding met ons inkomen goedkoop is zal uw deal een lekker gevoel geven, toch?

Laten we daar eens vanaf gaan. Nadenken! En in mijn geval hoeft een fles wijn zeker niet altijd een grote aankoopprijs met zich mee te dragen. Echter een zuiver product in deze tijd moet toch wel de kern van uw aankoop worden. Voor u en de generatie na ons, want we kunnen de wereld niet blijven uitmergelen.

Ga eens gerust naar een vakman. Mijn collega’s en ik adviseren u graag, ook dat is een vak en u gaat gegarandeerd meer plezier opleveren bij het drinken van een goed en zuiver glas!

Als trouwe klant bent u zich hiervan bewust en bent u altijd bij ons in vertrouwde handen.

De uitzending kunt u hier bekijken


Graag tot ziens bij Tax Wijn voor een zuivere en lekkere wijn.

Erik Tax

91 weergaven0 opmerkingen

De winter is weer in aantocht en dan schakelen de consumenten snel weer over naar de zwaardere rode wijnen, want het is winter. Smaken verschillen en meningen ook, en dat is prima. Echter er zijn witte wijnen die hun “mannetje” prima staan in de koude periodes van het jaar.

Deze keer heb ik het graag over Duitsland als wijnbouwland. Duitsland dé buurman van Nederland heeft een zeer rijke historie op wijnbouw gebied. Niet overdadig groot in hectare en ook nog eens verdeeld over veel wijnbouw gebieden maar wat komt hier een kwaliteit vandaan!

Veel consumenten denken bij Duitse wijn aan de voor mij ondrinkbare zoete Moezel wijnen. Vroeger in de disco gedronken met veel ijs in het glas, nu? Rillingen….

Natuurlijk is er ook in Duitsland qua wijn maken veel veranderd. De mensen in de wijnbouwgebieden stralen wijn uit. Altijd hartelijk en zij vinden het fijn als je een bezoek komt brengen.

De Duitse Pfalzer wijnstreek is één van mijn favorieten. Gelegen op zo’n 3.5 uur Autobahn in een klimatologische kom gelegen. Er is een echt verschil tussen de noordelijke en het zuidelijke deel. De bodemgesteldheid, zonuren alles is anders in het glas. De noordelijke Pfalz heeft over het algemeen als bodem een rijkheid aan klei. Dat geeft wijnen met een wat vettige rondeur en bij de rode wijnen meer kleur in het glas. De zuidelijke Weinstrasse creëert meer wijnen met mineraal tonen en elegantie. Maar het blijft natuurlijk per Weinhaus verschillend.

De diversiteiten aan druivenrassen zijn explosief gestegen. 15 jaar geleden was de Riesling en de rode Dornfelder, Regent en de Spätburgunder de maatstaf. Maar tijden veranderen. Het klimaat veranderd zeker, ook in de Pfalz. Menig wijnboer heeft al 5 jaar geleden mij verteld dat zij hopen over 10 jaar nog Riesling te kunnen verbouwen want de temperaturen stijgen snel. En deze druif heeft echt koude nachten nodig om zijn perfecte rijpheid en smaak te creëren. Veel experimenten zijn nu uitgewerkt tot een succesvol verhaal. Wat dacht u van Sauvignon en Chardonnay alsmede Cabernet Sauvignon en de nieuwe opkomende rode Dakapo druif. Het verhaal over de Cabernet Blanc is als geweldig te ervaren. Door het huidige klimaat hebben de druivenstokken veel last van meeldauw. Dat is een rotting die ontstaat bij veel regen in korte tijd. De jonge wijntrossen kunnen dan niet worden droog geblazen door de wind waardoor er een schimmel ontstaat die hen vernietigd. Je kunt dan natuurlijk weer met Bordeauxse pap aan de gang en lekker in het rond spuiten.

Effectief naar juist nu willen de wijnboeren bijna allemaal Bio werken en terecht! Om u een idee te geven de Bordeauxse pap is een mengel van o.a.een calsiumsulfaat en koper en wordt zo nodig gespoten over de druiventrossen. Sluit deze af van zuurstof waardoor de rotting niet kan plaatsvinden. Maar oh wee na een aantal weken ligt de prut op de wijngaard bodem en deze breek slecht af, en heeft zeker invloed op de bodem en de kwaliteit van de komende druiven. Dus dat is echt passé. De Cabernet blanc is dus ontwikkeld in opdracht van de Pfalzer wijnboeren zodat dit niet meer nodig is. Cabernet blanc is een witte Duitse en Zwitserse wijndruif die een kruising is van de Franse wijndruif Cabernet Sauvignon en een onbekende hybride druivensoort. De druif is in 1991 ontwikkeld door de Zwitserse druivenveredelaar Valentin Blattner. Sinds 2004 is de druivensoort gekeurd en goed bevonden om te worden aangeplant. En met succes. Weinhaus Hahn, die wij niet toevalliger wijze al twee jaren voeren in ons assortiment heeft een prachtig exemplaar gemaakt.


Het wordt dus winter en we blijven (ook) gewoon witte wijnen drinken. Want van Grauburgunder, Weissburgunder, Chardonnay en Sauvignon blijft u gewoon blij achter uw glas. En de prijskwaliteitsverhouding zit gewoon snor. En als het dan “klimatologisch” echt niet anders kan zijn er van Weinhaus Franz Hahn de rode soorten Spätburgunder, Dornfelder en Cabernet Sauvignon wijnen voorhanden.

Mag ik u uitnodigen om eens te komen kijken naar ons assortiment Duits in mijn winkel?

Geen tijd en zin voor een bezoek? De wijnen staan ook heerlijk online gepresenteerd. Probeer ze allemaal. U krijgt er geen spijt van want om met de beginvraag te eindigen...


Waarom géén Duitse wijn in uw kelder? U mist dan echt iets in de wondere wereld van de wijnen.

voor meer informatie: https://www.taxwijn.nl/wijnhaus-hahn

Ik adviseer u graag!

Erik Tax


104 weergaven0 opmerkingen

Dit blog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht...


Afgelopen week las ik een bericht op sociaal media van een horecaondernemer die vast zat in het maken van keuzes. Zat want hij heeft een wijs besluit genomen… Een prachtig bedrijf op een idem locatie. Een ras ondernemer die de hele dag zijn bedrijf uitstraalt. Natuurlijk in de afgelopen 500 dagen een enorme dreun opgelopen, maar hij en zijn familie en team komen er bovenop, dat is zeker. Zijn keuze? Hij heeft gecommuniceerd dat het bedrijf meer aandacht gaat besteden aan zijn doelgroep en de corebusiness. Met andere woorden: Hij heeft zijn verdienmodel onder de loep moeten nemen en hiernaar gehandeld. Zo een “move” vinden de consumenten niet altijd leuk, volgens meerdere reacties na zijn bericht.



Ik vind het gewoon heel stoer en getuigen van een goede ondernemersgeest. Het gaat hierbij niet om het feit dat je de andere markt waar je afscheid van neemt niet serieus neemt. De coronapandemie heeft heel veel ondernemers en mijzelf aan het denken gezet over wat nu hierna. Ook ik vind dat je altijd keuzes moet maken over hoe je je eigen bedrijf in de markt zet. Er is zoveel aanbod in elke branche, en iedereen wil zijn boterham verdienen. Duidelijkheid is dus geboden en niet alleen maar voor je relaties en potentiële klanten. Het creëert duidelijkheid en plezier voor iedereen. Want de ondernemer anno 2021 moet nog veel langer door dan hij wellicht drie jaar geleden dacht. Hij moet dus plezier houden in zijn vak. Het gevoel niet verliezen dat omzet zeker geen winst is. En het allerbelangrijkste: Het plezier bij de uitvoering van je bedrijf moet er elke dag zijn.


Ondernemerschap is naar mijn oordeel een vrij beroep. Vrij in de zin van ook keuzes kunnen maken die wellicht zeer snel tot een positief resultaat kunnen leiden. Na 24 jaar ondernemerschap wordt het, nee is het elke dag weer de vraag waar gaan “we” heen. Het werk is nooit af en als er één ding moeilijk is dan is dat altijd vasthouden aan je visie….

De Horecaondernemer heeft mij zeker aan het denken gezet, want ook in mijn bedrijf moet ik nu keuzes gaan maken. Een 500 dagen pandemie, een vier maanden onbereikbaarheid beleid van de Gemeente Arnhem zonder enige compensatie? Meer voor mijn relaties zorgen? Niet nodig die komen niks tekort aan aandacht. Het ont en verzorgen zit in mijn DNA en maakt mij in ieder geval blij.. Wat bied ik mijn relaties aan? En vooral de manier waarop. Mijn keuzes gaan de komende maanden ook plaatsvinden. De kunst is dan wel dat je probeert dit duidelijk te communiceren zodat iedereen dit begrijpt. Een zaak die de genoemde horecaondernemer perfect en in Jip en Janneke taal heeft verwoord. Er blijven altijd mensen die zo een keuze niet hoeven te maken, en dat is maar goed ook want anders zijn er straks 17 miljoen ondernemers in ons land.


Keuzes? Je maakt ze wellicht meerdere keren per dag. Maar de impact die dit in een onderneming kan hebben is enorm. Maar noodzakelijk, om jezelf in de ondernemersspiegel te blijven bekijken en waar nodig bij te stellen en overall plezier blijven houden in je onderneming, juist nu!


Een mooie zomertijd gewenst en wellicht tot ziens bij Tax Wijn!

120 weergaven0 opmerkingen
Wijnblog
bottom of page