Een lekker ROSEETJE……….
Op een zonnige dag, zoals vandaag, gaat het roséseizoen weer open en komt menig relatie bij ons binnen om een lekkere fles te “scoren”. Wat mij de laatste jaren opvalt is het feit dat rosé alweer bijna aan een kleine ondergang is begonnen. Een te hoog aanbod aan vooral slechte rosé in de prijsklasse van rond de 4,50, maken het product in de gedachte van de consument, tot een product in de onderkant van de markt. Vaak na een aantal miskopen is men dan ook klaar met deze wijn, jammer. Hetzelfde geldt voor de kiloknaller gehakt, de bloemkool voor € 0.79 in de bonus, en een pond Italiaanse tomaten van € 0,39 per 250 gram. In Nederland geven wij het minste geld uit aan eten en drinken van heel Europa. Het blijft een soort onbewuste sport voor ons, om voor bijna niets, een maaltijd tot zich te nemen. Bijzonder…….
Om u een idee te geven: De gemiddelde verkochte fles wijn in Nederland komt niet boven de
€ 3,50 uit. Niet de massa maakt de prijs, echter de kwaliteit. Een fles, het etiket, de kurk of schroefdop en de accijnzen en btw, ze blijven gelijk voor elke fles wijn.
Op het gebied van roséwijnen wil ik toch even iets kwijt. Rosé is gewoon een waardig product, door de ambachtelijke wijnboer met zijn hart gemaakt. Het is géén mengsel van witte en rode wijn en niet elk wijnbouwgebied is naar mijn mening geschikt om deze “verfrissende ” wijn te produceren.
Het gaat over de ligging van de wijngaard en vooral welke druivensoorten er worden gebruikt. De kleur, is in de ogen van de consument, het allerbelangrijkste voor de aankoop. Een hel roze kleur geeft het idee dat deze droog en lekker is. Vaak is dat zo, maar zeker niet altijd waar.
Rosé wordt gemaakt van rode druivensoorten. De kleurstelling ontstaat door de lengte van de vergistingstijd. En vooral doordat elke druivensoort een andere intensiteit van kleur afgeeft. Zo kunnen de Grenache en Mouvedre druiven uit de Provence een mooie roze kleur creëren, terwijl dezelfde druiven in Zuid Spanje bijna ranjarood wordt. Beide droog en toch ervaren wij dit anders.
Ik weet dat dit komt door het fenomeen " imago".
Anno 2018 is het helaas belangrijk dat je als producent en wijnboer dit product goed in de markt moet zetten om een speler te worden. Mooie fles, hip etiket en het liefste een schroefdop, gemakkelijk voor in de koelkast. De laatst genoemde feiten zijn waar, maar slaan vaak de spijker niet op zijn kop.
Het moment van consumptie maakt het verschil. Lekker slobberen op het terras of een heerlijke salade Nicoise, dat is toch wel een verschil? En vaak wordt hier helaas geen rekening gehouden en pakken we gewoon een roseetje.
Een mooie rosé is niet te versmaden. Gebalanceerd in zuren, bitters, alcohol, zoete weelde. Lekker kruidig en toch droog.
Wij moeten als vakgenoten niet te moeilijk doen over de materie wijn, echter het is leuk om u als consument rond te leiden in het land der wijnen. En als wij hier dan ook nog dé rosé kunnen redden van een teloorgang is dit wel zo mooi.
Ook hier geldt, koop alsjeblieft kwaliteit om te oordelen. Dit betekent niet een fles van
€ 20,00, echter de kwaliteitsverschillen vanaf € 7.00 zijn enorm en u krijgt tot wel vier keer meer kwaliteitswijn in uw glas.
Ik laat u graag de verschillen proeven.
Dus geniet van uw kwaliteitswijn, maar met mate….
Erik Tax
Comments