top of page
Zoeken

En als de tijd op is?




 

Op de rand van het nieuwe jaar is het toch wel mijn gewoonte om even te relativeren wat 2018 heeft gebracht. Laatst kwam ik bijvoorbeeld een oude bekende tegen aan wie ik vroeg hoe het met hem ging, dit had een geschiedenis. Nou druk zei hij. Het woordje druk is zo rationeel in het gebruik geworden. Druk.....? Nee keuzes maken zowel privé als zakelijk zei ik. We moeten al zoveel, nee willen al zoveel.


Op het randje van 2018 zie ik toch wel dat het vreselijk moeizaam is om de mensen nog enige tijd te laten spenderen aan de aankoop van een fles mooie wijn. Tijdsdruk noemt men dit. Geen tijd aan willen besteden, is een ander verhaal. Alles kan tijdloos worden gekocht in een 24 uurseconomie, anoniem online.


 




Daar wil ik hier dan graag een kanttekening bij maken. (bijna) Iedereen is verbonden met www. Hierdoor stroomt er verschrikkelijk veel informatie bij ons binnen, over van alles. Dé grote uitdaging op ons vakgebied is hierbij wel dat de "bron" van alle informatie, dezelfde is als diegene die ons een artikel wil verkopen. Desinformatie en altijd moet je jezelf de vraag stellen klopt dit wel. Tax is niet roomser dan de Paus en heeft toch ook hier mee te maken in zijn eigen webshop.


 

Afgelopen maand voor de feestdagen, bleek weer de meerwaarde van onze fysieke winkel. De kerstsfeer was alom aanwezig en op een bepaald moment waren of werden de bezoekers relaxed en wilde weer een goed wijnverhaal horen.


Op internet is het zoeken naar lekkere wijnen een onmogelijke opgave. Toets u eens het woordje wijnen kopen in. De grote verkoopjongens kopen zich in bij Google om bovenaan te staan, en u denkt waarschijnlijk dat dit het totale aanbod naar uw smaak is? Fout! het www maakt van u een "middel" om geld te verdienen. Google luistert niet naar wat u zoekt. Het kost dan ook belachelijk veel tijd om uiteindelijk uw antwoordt te vinden.


 


De tijd om een diner voor te bereiden neemt u ook. De ingrediënten gekocht bij de specialist kost tijd. Dus voor een bezoek aan een wijnspeciaalzaak neemt u ook de tijd? Natuurlijk. Want de vakman en vakvrouw hebben enorme veel ervaringen met het altijd lastige spijs - wijn verhaal.

En het fijne is dat dit gewoon bij de prijs in zit, advies, het zorgen dat u nog meer geniet van uw diner met familie e/o vrienden.

De tijd heeft ook een wijnwereld gecreëerd die zo anders is dan 20 jaar geleden, Beter? Nee anders. Echter naar mijn mening verliezen ook veel liefhebbers de essentie van ons vak. Lekker eten en drinken hoort er nu eenmaal bij, en een goed glas wijn ook. Echter zonder enige investering in de tijd zal de aankoop nooit zo perfect slagen als online.


 

Laten we de proef op de som nemen in 2019.

Wedden dat u met iets meer aan tijd u een leuker beeld krijgt van uw stad, uw omgeving, de mensen en wat voor een prachtige detailhandelsbedrijven er nog steeds zijn. Mensen met vakkennis en passie.


Van 2018 heb ik genoten met veel veranderingen in de winkel, positieve reactie van relaties, en Tax Catering die na 10 jaar er staat als een huis. Het vertrouwen in de toekomst met een fysieke winkel is weer helemaal terug. En als de tijd op is? Ja dan is de oplossing het www. Gelukkig voer ik ook een webshop......maar maak ik liever voor u "live" een lekkere cappuccino op de zaterdagmorgen, zodat u s'avonds al vooraf aan de maaltijd het lekkere Tax Wijn "gevoel" heeft beleefd.


 

Tot slot:


Per 1 januari vindt er een verandering van onze bezetting plaats in de winkel. Karin gaat na 20 jaar haar eigen carrière opbouwen in dé richting die zij al zo graag ambieert.


Een mooi uiteinde en prachtig en vooral gezond 2019 gewenst!


Tot ziens aan de proeftafel

Erik Tax



140 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Anker 1
bottom of page