top of page
Zoeken

Ondernemen in een heel lastige tijd

"Dit tekst blog schrijf ik op persoonlijke titel en is bedoeld voor iedereen die dit wil lezen. Gewoon uit ervaring om medeondernemers en consumenten te laten “proeven” wat er speelt in de wereld van het gespecialiseerd MKB anno januari 2021. Vooral niet bedoeld om te vertellen hoe een ander het moet doen. Heeft u vragen? Ik sta open voor uw reactie"



De laatste 10 maanden is er in ondernemersland toch wel heel veel veranderd.

Ik hoef u niet te vertellen waar we voor staan anno 2021. De “gewone” consument met een vaste baan heeft mede door de staatssteun geen idee wat er onder de ondernemers speelt. Buiten het feit dat zijn of haar deuren dicht moeten blijven, moeten alle zeilen worden bijgezet om je levenswerk op de rit te houden. Stel je toch eens voor dat vanuit een noodwet wordt gezegd dat je geen inkomsten meer kan creëren via jouw reguliere wijze van handelen. Vreselijk. Je personeel, je bedrijf en alles wat je hebt opgebouwd zie je met de dag verder verdampen…Natuurlijk is er tot op enige hoogte begrip dat we in een andere en beheersbare tijd moeten gaan komen. Maar ja diverse schuldeisers staan ook niet oneindig aan de kant van de afnemers. Wat dan?


Het is te gemakkelijk om te zeggen dat je inventief moet zijn en andere paden moeten worden bewandeld. Niet elke branche is zomaar online te verkopen, al denken velen dat internet de toekomst zal zijn om alles te kopen. Deze mening deel ik niet, de fysieke winkel zal blijven bestaan maar dan in een andere vorm. Er zijn voldoende specialisten in het MKB die hun meerwaarde uitdragen in een persoonlijk contact e/o advies aan hun relaties. Zij weten als geen ander waar zijn of haar afnemers behoefte aan hebben.

In mijn geval praat je dan niet over een wijntje kopen of een flesje HTK-whisky. Nee, we praten hier over het feit dat de consument juist nu MOET worden ontzorgd en geadviseerd! Hij of zij heeft al voldoende kopzorgen. Kinderen thuis begeleiden en daarnaast gaat het werk (vanuit huis) gewoon door. En helaas, en op de koop toe: vooral veel thuis verblijven.


Natuurlijk is een moment van ontspanning dan o zo belangrijk. En in deze wellicht Dry January moeten we dan ook “gepast” door zien te komen.

Ook bij Tax is er in 2020 een hoop veranderd en wat was ik blij op tijd te hebben geschakeld om in de nieuwe flow mee te gaan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we nu 10 maanden onderweg zijn, en er nog steeds ondernemers zijn in mijn vak zijn die hun bedrijf nog steeds niet hebben aangesloten in de nieuwe tijd. Jammer en niet nodig. De wereld en de consumenten zijn veranderd, echt!

Mijn tip en het bewijs dat dit werkt; Wees creatief, benader uw relaties eens persoonlijk, hij weet echt wel dat u de omzet nodig heeft. De MKB-gunfactor kun je juist nu geweldig inzetten. Want u bent ook in betere tijden zo goed voor uw klanten geweest. Zie vanaf heden uw winkel in een driehoek en blijf niet achter uw toonbank staan.


Mijn tips uit ervaring:

Zorg er als eerste voor dat uw website altijd up to date is. Beloon uw klanten met een cadeautje e/o persoonlijk briefje, dat is onderscheidend. En het allerbelangrijkste; TOPSERVICE bieden. Dus ervoor zorgen dat de gekochte producten binnen 5 uur in uw omgeving worden aangereikt aan huis het liefst 7 dagen van de week. Maak persoonlijke nieuwsbrieven, in een hogere frequentie dan normaal, hiermee blijft u onder de aandacht



Ga dus nog meer aan de slag met uw complete “winkel”. Nu zijn er natuurlijk altijd ondernemers die zeggen: ja dat is wel erg makkelijk gezegd…. Graag geef ik hen mijn uit ervaring mee, dat zij binnen drie maanden gaan merken dat een verandering van je bedrijf de broodnodige vruchten zal gaan afwerpen.

Sterker nog naar mijn mening, in deze nieuwe wereld zult u dan een stevige plaats weten te bemachtigen want uw energie wordt gezien, meer dan u wellicht denkt.


Graag tot ziens, zowel on- als offline!


Erik Tax Tax Wijn - Arnhem

 
 
 

Comments


Anker 1
bottom of page