top of page
Zoeken

Uitbreiding in deze tijd?

Bijgewerkt op: 12 jan 2021

Een keuze of noodzaak....


Tax Wijn-blog:

De afgelopen maanden gaan in de geschiedenisboeken als niet echt prettig naar mijn mening.

Nederland zat op slot en iedereen keek elkaar aan met de vraag: Is dit het nieuwe leven?

Zakelijk draaide het gewoon door, echter zonder de voor ons bekende cateringactiviteiten en vooral bijna geen bezoekers in de winkel. Beter voor iedereen zijn veiligheid. Wat ben ik blij in mijn ondernemerschap nooit op één paard te hebben gewed. Verbreding van je activiteiten is belangrijk als relatief kleine onderneming. Samenwerken waar mogelijk ook, het blijkt te werken. Dient de consument, in zijn gemak door eigenlijk te ontzorgen, daar draait het om!


Het leven is druk voor iedereen, en de manieren die voorhanden zijn om de boodschappen in huis te halen zijn langzaam oneindig. Nederland is digitaal één der vooraanstaandste landen. Ondanks ons belachelijke aantal van verkooppunten op 17 miljoen inwoners. Op elke hoek van de straat vind je een supermarkt e/o winkelcentra. Is dit nodig? Ik denk van niet.

In een sneltreinvaart verandert ook de economie en de consumenten. Foodbedrijven hebben een plus 40% gehaald in hun online aandeel. En toch vraag ik mij af wat wordt er met de tijd die overblijft wordt gedaan. Een ander vult namelijk je winkelwagentje en bezorgd deze aan huis. Nog sterker: willen wij als consumenten dan helemaal geen beleving meer? Kopen wij dan uitsluitend wat er in de bonuskrant staat? Daar zit naar mijn een middenweg in. Het is de combinatie van zaken moeten kopen en zaken willen kopen.

In ons bedrijf zag ik de afgelopen maanden ook een enorme toename van aankopen uit onze webshop. Voordeel was hierbij wel dat 70% van de kopers bekende relaties van ons zijn. Daarmee kun je dus persoonlijk spelen en sturen in hun voordeel. De situatie, de Lock down rond corona maakte het ineens zo gemakkelijk, nee sterker nog, veiliger…….

Door deze veranderingen denk je ook na over efficiëntie van je bedrijf. Hoe wordt er gewerkt en wanneer bezoeken je relaties en anderen je winkel. In een onderzoek van 3 jaar geleden door de HAN afdeling marketing, bleek dat 85% van de kopers van Tax in huishoudens met dubbele banen te leven. Door de week heen wordt er gewerkt, nu wellicht thuis, maar toch gezellige aankopen worden in het weekend gedaan. Hierop is besloten om mede door de drukte rond de Tax webshop, de winkeltijden aan te passen aan de huidige markt en onze locatie. Dus op de vrijdag en zaterdag, en het aantal bezoekers groeit op deze dagen flink. Dan moet je schakelen om iedereen de aandacht te kunnen geven waar men “recht” op heeft en waarom jouw relaties juist bij jou kopen. Uitbreiding in deze tijd waarbij niemand weet wat er gaat komen? Dan moet je nadenken als ondernemer. Zo maar een vergroting van je eerste personeelsbestand is niet alleen financieel maar ook “in your mind” een dingetje. Het aandienen van een stagiaire van de Wijnacademie heeft gelukkig goed uitgepakt en op het juiste moment. In dit geval een zij, zij past perfect in de sfeer van mijn bedrijf. Heeft levenservaring en mensenkennis en werkt door de week in een totaal andere branche. Verwennen zit haar in de DNA verweven. De basiskennis is perfect en proeven en lekker koken kan zij als geen ander naar mijn mening. Een aanvulling voor Tax en zeker voor u als bezoekende klant, want hiermee waarborgt zij het geheim en de waarde van een echte speciaalzaak zoals ik die al 22 jaar met liefde uitdraag.


Graag tot ziens bij Tax!

 
 
 

Comments


Anker 1
bottom of page