Afgelopen weken heb ik weer diverse en vooral gezellige wijnproeverijen mogen bezoeken. Doel van deze missies? Kijken of er weer iets nieuws op de markt is gekomen wat “aansluit” in ons assortiment, en dan vooral betreffende de komende drukke tijd. Twee dingen in de laatste zinsbouw zijn naar mijn mening niet van toepassing. Nieuw en aansluit. Ik leg u uit waarom. In de gemiddelde wijnbranche is het net zoals bij de bakker, alles to much, dus te veel, en niet nodig. De Engelse taal heeft daar een prachtige uitspraak voor: Less is more. Wat je voert in een assortiment moet goed zijn, eruit springen en de klanten moeten er na hun aankoop over praten liefst met zijn buren.
En een nieuw product bestaat niet, we hebben alles al, en als het er niet is wordt het in een moordend tempo gemaakt. Om de winkelier en dus ook de consument te verleiden om deze te kopen. Wijn bestaat al meer dan 18 eeuwen en wat kan er dan nu opeens nieuw zijn, behalve een aparte fles of het kleurige doosje? Juist. Dat heet niet nieuw maar marketing. Gewoon ordinair verkopen zonder missie behalve het vullen van de kassa.
Er zijn wijndomeinen die steeds actiever worden in het proberen zich te onderscheiden met hun natuurlijke vocht. Dit klinkt denigrerend, maar ik moet altijd wel lachen om de meest bijzondere e-mails, bezoekjes van wijnimporteurs, wijnboeren en aangevoerde overtuigingen om het nieuwe product te voeren in een uiterst compleet assortiment.
De naar mijn mening grootste fout die de meeste wijnproducenten en verkopers maken is de bekrompenheid van hun eigen wereld. Alsof iedereen geïnteresseerd is in wijn, de informatie en het drinken daarvan. Dus ga relaxed om met de grote van je assortiment, weet wat je klant graag drinkt, en geef hem je onderbouwde advies op het juiste moment.
Ik heb de goede man nog niet gezien, wel zijn feestproducten in de plaatselijke super, maar als deze in beeld komt wordt iedereen nerveus.
Het grote festijn der economie komt er weer aan, december.
Laat ik er niet omheen draaien, een geweldige tijd om “los” te gaan als wijnadviseur en kenner, want na meer dan 25 jaar wordt dat toch wel verwacht alle ins en outs te kennen in je wereld.
Wijn en whisky als cadeau geven is gewoon een moeilijke zaak om dit voor iedereen naar hun smaak samen te stellen. M.a.w. elke ontvanger heeft zijn eigen smaak. En wil je dus als gever zorg dragen voor een goede “landing” van het cadeau? Investeer dan net even iets meer tijd. Graag verzorg ik voor u een duidelijke overzichtelijke proeverij van één uur en adviseer u hierbij perfect op maat naar uw ideeën en budget. Uw keuze wordt niet verpakt maar samengesmolten tot een echt cadeau, tezamen met een wijninformatieblad naar wens voorzien van uw bedrijfslogo en een eventuele persoonlijke boodschap.
Zijn eindejaarsgeschenken nuttig? Zeker, u heeft waarschijnlijk al veel tijd en energie in uw relaties gestoken afgelopen jaar.
Investeer dan ook het laatste stukje op een goede manier om uw cadeaukeuze.
Dit gaat de ontvanger nog meer waarderen van u.
Op de Tax website vindt u nog meer informatie hieromtrent.
Mag ik u uitnodigen aan de proeftafel?
Graag tot ziens
Erik Tax
Comments