top of page
Zoeken
Dit wijnblog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht...reageren? Leuk en dat mag altijd....


Je bent al 23 jaar ondernemer. Nee geen winkelier of detaillist. Dat “doen” we ook, maar de kern van het verhaal blijft ondernemen.

Wat is het verschil zou je jezelf kunnen afvragen. Nou dat is naar mijn mening een heel groot verschil. Het is midden in deze pandemietijd toch elke dag een uitdaging om je bedrijf op orde te houden, ondanks dat wij niet te maken hebben gehad met een verplichte sluiting dit jaar. De bezoekers kwamen niet zo gemakkelijk meer binnen in de winkel, begrijpelijk. Persoonlijke contacten waren uit den boze.

Dus moesten we gaan omdenken ofwel anders gaan denken. Digitaal veel tijd besteden aan je vaste en potentiële relaties. Dat kost veel tijd. Een webwinkel bijhouden, een nieuwsbrief maken, WhatsApp groepen maken. Soms had ik het idee dat er in één dag maar uit 12 uren bestond. Toch bleek de methode van omdenken te werken. Het contact met de relaties bleef in stand en zelfs oudere relaties die de leeftijd hebben van 80 plus kregen ineens de handigheid om online via onze webwinkel hun drankjes te bestellen. Tot zover was er controle over ons bedrijf en dan is het fijn dat je ondernemers energie werkt.

De vaccins komen eraan of u hebt deze al tot u genomen zodat de stap naar een fysieke winkel weer plezierig kan worden.



De gemeente Arnhem, waar ons bedrijf gevestigd is, voert een groots infrastructuurplan uit betreffende de vervanging van o.a. de riolering. Dat is nodig en dat ontken ik ook niet. Maar….

De toegangsweg tot onze winkel, de enige winkel in de straat, is al weken onbereikbaar, sterker nog, dit gaat nog 6 weken duren. De communicatie voorafgaande aan mij als bedrijf was niet anders dan de a4tjes die vanaf maart jl. in de brievenbus werd bezorgd. Er waren natuurlijk al een jaar terug inloopavonden over het project georganiseerd, maar goed als ondernemer ontschiet je ook wel eens iets. Natuurlijk hebben alle bewoners van de straat hier last van. Maar zij zijn niet afhankelijk van bezoekers c.q. kopers.

Hoe ga je hier als ondernemer mee om? Dat valt nog niet mee.

De eerste twee weken voelde ik mij gevestigd op een onbewoond eiland en er kwam geen clientèle naar ons bedrijf, dat kon ook niet we waren immers niet bereikbaar. Via de wethouder van Economische zaken toch maar even contact gezocht met de verantwoordelijke ambtenaar. Hij, in dit geval, begreep uitstekend mijn situatie maar kon voor mij niks meer betekenen dan het aanleggen van wegbewijzering om zo klanten naar ons bedrijf te begeleiden.

Al met al een casus waar je mee moet dealen en moet kijken hoe je bedrijf 7 weken op de rit te kunnen houden. Sterker nog elke Mkb’er weet dat, als eenmaal de loop uit de zaak is ben je toch wel maanden bezig om deze er weer in te krijgen. Mensen blijven gewoontedieren…


Toch heeft elk nadeel ook zeker een voordeel! Door deze pandemie hebben wij digitaal een mooie aansluiting bij dé liefhebbers van lekkere wijn. De Tax webshop is gemaakt voor onze doelgroep nee eigenlijk voor iedereen die van lekkere wijnen en whisky’s houden, en zij weten ons al goed te vinden. Want zoals ik in mijn vorige blog al heb verteld is het winkeltje spelen naar mijn mening voorbij en is juist de combinatie van digitaal en fysiek enorm belangrijk geworden.

Al zit het nog een keer extra tegen – ik merk dat je steeds handiger wordt om oplossingen te vinden. In ieder geval zijn wij met kunst en vliegwerk weer enigszins bereikbaar en geopend op de vrijdag en zaterdag vanaf 10.00 uur.


Leuk u weer “live” te kunnen ontvangen. U prefereert liever uw aankoop online? Dat wordt niks minder gewaardeerd!


Graag tot ziens bij Tax Wijn,


Erik Tax

26 weergaven0 opmerkingen

Bijgewerkt op: 20 mei 2021

Dit wijnblog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht...reageren mag altijd.


We zitten alweer ver in april, het voorjaar zit in de lucht al is het nog wat fris.

Over fris gesproken: Ook in Frankrijk houdt de natuur flink huis!

De afgelopen week heeft het ook en France in de nachten dramatisch flink gevroren. Een deceptie voor o.a. de wijnbouwindustrie, want de jonge uitloop van de druiven kunnen hier zo slecht tegen! Diversen media hebben hieraan aandacht besteed.


https://www.ad.nl/buitenland/van-franse-wijngaarden-is-80-procent-getroffen-door-vorst~a78b5db1/


80% van de druiven zijn gewoon kapot gevroren in deze periode. Wat betekent dit voor de jaargang 2021? Je zou denken niet veel soeps en mega hoge prijzen. Dat valt nog te bezien.

Kijk, de massa van veel druiven maakt het mogelijk om voor een redelijke prijs veel wijn te genereren als wijnboer. Echter in de wijngaard in een “normaal” jaar wordt er ook tijdens de groei flink gesnoeid in het aantal druiven. Waarom? Een druivenplant kan nu eenmaal een beperkte hoeveelheid vocht en andere stoffen opnemen. Dus als je drie kilo hebt hangen aan de stok of 1 kilo. Bij deze laatste hoeveelheid bevatten de druiven meer smaakstoffen en vocht. Dus de wijnboer kiest er altijd voor om rigoureus te snoeien temminste als het de boer en bedrijf is die voor goede kwaliteit gaat.

Het kan altijd gebeuren: een mindere oogst in kwantiteit. Maar let op: Nu al begint het spel van de “markt”. Hoge prijzen, er is niet veel enz. enz. Een mooie manier om de oudere oogsten snel te verkopen? Naar mijn mening wel. De kelders liggen vol, ook Frankrijk zit in een stevige Lock down en er gebeurt in de plaatselijke restaurants en hotels ook zero! Laten we dus maar afwachten wat een komend groeiseizoen gaat brengen. Het kan alle sinds nog meevallen. Wat niet meevalt is dat de huidige periode waarin wij nu verblijven ook wel de economisch en zakelijke vervelende kanten kent. Hierbij heb ik het over de wijnboer die de laatste jaren enorme bedragen heeft geïnvesteerd in zijn nieuwe wijngaarden. Veelal gefinancierd met banken, er gaan verschrikkelijke hoge bedragen in om. Zo ook een wijnhuis in de Noordelijke Rhônestreek. Van een kale berg in 10 jaar opgebouwd tot een top Domaine met vreselijk mooie wijnen, ik verkocht deze heel graag, wat een kwaliteit.


De ontwikkeling van een wijngaard kost een vermogen!

Uniek in zijn soort, biologisch en met zo veel visie en passie gemaakt. Je proeft dit in elke slok.

Ondanks zijn prijs gewoon te goedkoop voor dit alles in de fles maar 8 keer de gemiddelde flesprijs naar Nederlandse maatstaven maken het een uniek product waar er een aantal flessen i.p.v. dozen over de toonbank gaan. Dit geldt eigenlijk voor het gehele gamma van deze wijnboer. Het bekende virus gooit dan wel heel veel roet in zijn ambachtelijke leven.

De investeringen in o.a. de wijngaarden zijn niet van de lucht en een vierkante meter wijngaard op een toplocatie c.q. ligging is eigenlijk niet meer te betalen. Sterker nog, wil je een stukje wijngaard erbij dan moet het worden “gegund” door de andere wijnboeren.

Ook en France ligt de plaatselijke markt totaal stil. En als de banken dan eisen dat de nog aanwezige voorraad ten gelden moet worden gemaakt is het hek van de dam.

Om dit soort wijnen dan snel in de markt te krijgen en dus cashflow te creëren is een negociants (handelaar) de beste oplossing. En hier zit de kink in de kabel. Deze “goedbedoelde” Negociants heeft ook een mobiele telefoon vol met nummers van relaties en verkooppunten. Hij verkoopt gewoon door en de wijnboer weet bij god niet meer waar zijn wijnen blijven. Alle ambacht en passie wordt ter grabbel gelegd.

Dit wijnhuis werd geïmporteerd door de “neus” van de Nederlands wijn inkoopmarkt. Een eenmansbedrijf die uitsluitend biologische wijn naar Nederland haalt, maar altijd van topniveau. Wij verkochten graag deze wijnen, maar om de rug van deze importeur om heeft het wijnbedrijf “moeten” kiezen voor een ander afzetkanaal. Niet netjes maar wel te begrijpen.

De wijnen staan nu uitgestald zonder enige kennis in een horeca groothandel c.q. supermarkt. Tussen heel veel andere flessen en zonder enige voorkennis.

Dus ook hier hebben we te maken met de naweeën van een slechte tijd. Wijn creëren is één, het verkopen en ver markten met visie op lange termijn is twee. De genoemde wijnen hebben een verhaal, een beleving, zoveel dat u er wellicht het water van in de mond gaat lopen. En dat is nu precies wat wij willen bereiken. Want wijn geeft gezelligheid, verbroedering, en is heel gewoon spannend om samen in de volgende “vrije” tijd met elkaar te beleven! Wel even een kwaliteitsfles schenken.... dat dan weer wel….


Graag tot ziens bij Tax Wijn,


Erik Tax


36 weergaven0 opmerkingen


Dit blog schrijf ik op persoonlijke titel en het lezen ervan is niet verplicht.......


Langzaam zijn we een jaar onderweg in de pandemie. Iedereen weet wat dit betekent. Ik kan het er over hebben dat het verschrikkelijk is op dit moment met de economische gesteldheid van vele mede MKB-ers. Eigenlijk vind ik het ongehoord en niet normaal dat wij "Nederlanders" met een economische neus en vooral onze directheid dit zo maar over ons heen laten komen!

Er wordt naar mijn mening angst gecreëerd door het gehele RIVM en het kabinet en o.a. de kleine zelfstandige en de horecaondernemers staan machteloos aan de kant. De manier waarop zij door dit kabinet worden gekleineerd is absurd. De manier van communiceren over ons(!) tijdens de persconferenties is beschamend! De (verkeerde) macht druipt ervan af!


Nu weet ik wel dat er iets aan de hand is, maar er is geen controle. De markt moet open en heel snel. De banken, de Nederlandse bank, en het ministerie van Economische zaken, ze weten het allemaal, in de zomer gaan de echte klappen vallen. De regering heeft er financieel alles aan gedaan om de schade te beperken..........

Echt? Nou daarmee ben ik het totaal niet eens! Kijk om je heen! Als je een grote broek aan wilt trekken dan zal je ook echt moeten gaan betalen, en niet op de manier zoals dit nu het geval is. Onze economie wordt op dit moment de nek omgedraaid mede door Den Haag.


Genoeg over dé zaak. Waar het mij ook om draait is dat U als consument, en dat zeg ik als MKB ondernemer, enorm bent veranderd. Nu "verplicht" online kopen, thuis blijven, hé dat is gemakkelijk, snel bestellen! Ik geloof niet dat na de pandemie iedereen weer het centrum van stad ingaat om te winkelen of even zo snel een winkel gaat bezoeken. De tijdbestedingen zullen en zijn anders geworden.



En dat is vreselijk saai, en dat zeg ik in persoon, die zelfs zijn winkel gewoon open heeft. De consument wil nu gewoon niet onder de mensen zijn, voor iedereen een andere redenen en gebruikt dus een handige tool genaamd; de webshop.


Helaas zie ik hierdoor mijn vak van wijnadviseur en wijnspecialist langzaam vereenzamen, ja het is een vak. Want je kunt je internetwinkel nog zo op orde hebben de sfeer in een aangeklede drankenspeciaalzaak is anders dan achter je 19 inch scherm. De persoonlijke communicatie met je bezoeker, de cappuccino, de lol met je relatie, het proefglas van een nieuwe wijn? Allemaal zaken die er nu al bijna een jaar niet zijn. En komen ze terug? Ik weet het niet. Er liggen weer plannen op tafel om de Tax- winkel klaar te stomen voor na de pandemie. Anders, nog aantrekkelijker voor een bezoek als het er van gaat ervan komen.

Ondanks alles bruis ik van de energie, heb elke dag ideeen en dan....?


Dan krijg ik tranen in de ogen van de mede-ondernemers die NIET open mogen zijn. Die onder de noemer "voor ons allemaal het beste" (?) met de rug tegen de muur aan staan. Die door de zwarte wolken niet meer heen kunnen kijken. Daar kan u als consument NIETS en IETS aan doen. Voordat u naar BOL.COM gaat dus even rondsnuffelen of uw plaatselijke ondernemer ook een website heeft met zijn of haar aanbod. Houdt contact met de ondernemer. Want weet u hoeveel leed er zal zijn als iedereen weer vrolijk zijn (buiten) leven oppakt? Gewoon, HEEL ERG VEEL! en dit is iets om over na te denken en naar te handelen.


Graag tot ziens in het weekend by Tax!

of online....


Erik Tax





114 weergaven0 opmerkingen
Wijnblog
bottom of page