top of page
Zoeken





Afgelopen weken heb ik weer diverse en vooral gezellige wijnproeverijen mogen bezoeken. Doel van deze missies? Kijken of er weer iets nieuws op de markt is gekomen wat “aansluit” in ons assortiment, en dan vooral betreffende de komende drukke tijd. Twee dingen in de laatste zinsbouw zijn naar mijn mening niet van toepassing. Nieuw en aansluit. Ik leg u uit waarom. In de gemiddelde wijnbranche is het net zoals bij de bakker, alles to much, dus te veel, en niet nodig. De Engelse taal heeft daar een prachtige uitspraak voor: Less is more. Wat je voert in een assortiment moet goed zijn, eruit springen en de klanten moeten er na hun aankoop over praten liefst met zijn buren.

En een nieuw product bestaat niet, we hebben alles al, en als het er niet is wordt het in een moordend tempo gemaakt. Om de winkelier en dus ook de consument te verleiden om deze te kopen. Wijn bestaat al meer dan 18 eeuwen en wat kan er dan nu opeens nieuw zijn, behalve een aparte fles of het kleurige doosje? Juist. Dat heet niet nieuw maar marketing. Gewoon ordinair verkopen zonder missie behalve het vullen van de kassa.

Er zijn wijndomeinen die steeds actiever worden in het proberen zich te onderscheiden met hun natuurlijke vocht. Dit klinkt denigrerend, maar ik moet altijd wel lachen om de meest bijzondere e-mails, bezoekjes van wijnimporteurs, wijnboeren en aangevoerde overtuigingen om het nieuwe product te voeren in een uiterst compleet assortiment.


De naar mijn mening grootste fout die de meeste wijnproducenten en verkopers maken is de bekrompenheid van hun eigen wereld. Alsof iedereen geïnteresseerd is in wijn, de informatie en het drinken daarvan. Dus ga relaxed om met de grote van je assortiment, weet wat je klant graag drinkt, en geef hem je onderbouwde advies op het juiste moment.

Ik heb de goede man nog niet gezien, wel zijn feestproducten in de plaatselijke super, maar als deze in beeld komt wordt iedereen nerveus.

Het grote festijn der economie komt er weer aan, december.


Laat ik er niet omheen draaien, een geweldige tijd om “los” te gaan als wijnadviseur en kenner, want na meer dan 25 jaar wordt dat toch wel verwacht alle ins en outs te kennen in je wereld.

Wijn en whisky als cadeau geven is gewoon een moeilijke zaak om dit voor iedereen naar hun smaak samen te stellen. M.a.w. elke ontvanger heeft zijn eigen smaak. En wil je dus als gever zorg dragen voor een goede “landing” van het cadeau? Investeer dan net even iets meer tijd. Graag verzorg ik voor u een duidelijke overzichtelijke proeverij van één uur en adviseer u hierbij perfect op maat naar uw ideeën en budget. Uw keuze wordt niet verpakt maar samengesmolten tot een echt cadeau, tezamen met een wijninformatieblad naar wens voorzien van uw bedrijfslogo en een eventuele persoonlijke boodschap.


Zijn eindejaarsgeschenken nuttig? Zeker, u heeft waarschijnlijk al veel tijd en energie in uw relaties gestoken afgelopen jaar.

Investeer dan ook het laatste stukje op een goede manier om uw cadeaukeuze.

Dit gaat de ontvanger nog meer waarderen van u.

Op de Tax website vindt u nog meer informatie hieromtrent.

Mag ik u uitnodigen aan de proeftafel?

Graag tot ziens


Erik Tax

 
 
 

Afgelopen week was het voor de meeste mensen een feestweek. Voor bijna alle mensen dan.

Er zijn ook mensen die moesten werken, mensen die niks met het koningshuis hebben, je kunt wel dertien in een dozijn redenen voorleggen. Waar het hierover gaat, is het feit dat wijn op zoveel diverse en bijzondere gelegenheden wordt genuttigd. Een stukje beleving.....


Afgelopen week zijn wij in de privésfeer naar een uitvaart getogen om de laatste eer te bewijzen en vooral onze vrienden mentaal te steunen. Het was geen zware kerkelijke ceremonie, maar een frisse en zeker niet te moderne versie van een waardig herdenkingsmoment. De overleden dame van 67 jaar(!) had voor haar dienst bijna alles zelf geregeld. Er was een ziektebeeld maar zij had nog voldoende spirit om haar eigen wil op te leggen. Mooi!

Bij binnenkomst in de brasserie zaten de eerste gasten al aan de tafel met koffie en een luxe bonbons. Waterfles op tafel, de sfeer was best wel relaxed.

Het bijzondere is tevens dat op deze locatie de ondernemer gewoon een uitvaart toelaat in zijn bedrijf. Anno 2019 zijn er nog voldoende bedrijven die faliekant tegen een uitvoering van een uitvaart zijn in hun horecagelegenheid, bijzonder.......

Op een bepaald moment werd de kist met de overledene waardig door de familie in de zaal gebracht. De dienst begon en er werd door diverse naasten een mooi woord gesproken en muziek gespeeld.



Na ongeveer een half uur, de zoon had net een mooie anekdote voordracht gehouden, kwamen van alle kanten bedieningsmedewerkers de zaal in om koffie bij te schenken, "iets anders mag ook" werd er nog gezegd.

Diverse glazen wijn werden er ingeschonken, en ik vond dat mooi om te zien. De muziek speelde gewoon door op de achtergrond en binnen 10 minuten waren de plusminus 100 gasten voorzien van een gezegende consumptie.


ree
Een glas heerlijke wijn "hoort" bij een uitvaart anno nu

De dienst liep op zijn einde en de aanwezige werden gevraagd om nog een tijdje te blijven. De condoleance zou door de familie al lopende door de ruimte worden afgenomen. Prachtig.

De wijnglazen werden goed bijgevuld, en de gesprekken kwamen lekker los. Niet te veel, maar voldoende om gezapig deze condoleance te doorstaan. Zelfs geen (kleffe) cake maar een lekkere bitterbal. Lekker, zelfs of juist met een glas wijn...... Het zijn nooit van die leuke bijeenkomsten, maar het hoort wel bij het leven! Iedereen komt of gaat het nog een keer tegenkomen. De familie deed zijn uitgeleide met de overledene en de gasten vormde een erehaag. In besloten kring zou de dag waardig worden afgesloten. Nu weet ik uit betrouwbare bron dat ook hier iets met (bubbel) wijn ging plaatsvinden.


Kijk en dat vind ik nu zo bijzonder aan ons product wijn. Wijn is lekker, zeer afwisselend en al eeuwen zover ingeburgerd dat ook "op de dag" dit perfect past bij diverse gelegenheden, zelfs tijdens een herdenkingsdienst.


De sfeer was mooi en waardig deze middag zei ik na afloop tegen mijn vrouw. Ze stemde in en zei er direct achteraan:

"Dat heeft mede ook aan de lekkere wijn gelegen"


Graag tot ziens maar dan in een andere setting!


Erik Tax

 
 
 



De afgelopen weken waren voor mij een periode van "wat gaan we doen", en wat moet anders. Luisteren naar de bezoekers van je winkel is dan heel belangrijk. Want zoals zo vaak gezegd, een wijnwinkel anno 2019 is meer dan de deur openen en je klanten een lekkere fles meegeven.

Van de ondernemers in de detailhandel wordt veel gevraagd om tot een succes te komen en te blijven. Marketing is het onderdeel wat ongeveer 50% van de tijd opslokt. De "markt" veranderd met de dag en iedereen denkt het gouden ei te hebben gevonden.


Helaas of eigenlijk gelukkig voor u als wijnconsument is dat maar beter ook. Hoe zet je het "nieuwe" in de markt, waarom, en met welk doel.


De tijdsdruk van de huidige consument is dan ook de reden dat we steeds met iets nieuws de consument willen verrassen. Lekker uitdagen om weer eens op "bezoek" te komen.


De tendens om in wijnwinkel te komen proeven loopt door de drukke agenda's van éénieder terug. Echt de tijd nemen, luisteren naar het zoveelste verhaal van de vinoloog, het is niet meer zo van deze tijd.


Wat echter wel is opgevallen, de bezoekers staan wel open voor de informatie over wijn, echter niet op het moment van het bezoek aan ons. Al jaren leveren wij bij de wijnen als cadeau of als huisgebruik een duidelijke overzichtelijke wijnfactsheet. In Jip en Janneke taal gesproken: Een A4 blad waar de technische zaken en weetjes over de wijnen zijn vermeldt. Leuk voor de krijger van het cadeau, goed voor u als gever. De ontvanger ziet dat er immers meer dan alleen aandacht aan is besteed. Hierdoor blijkt dat de wijnconsument best wel open staat voor veel ongebruikelijke informatie dan alleen lekker en kwaliteit.


Dus de volgende vragen kunnen naar mijn mening in een consumenten stelling worden gevraagd: Waarom u elke keer als er een fles wordt opengemaakt niet alle ins en outs hierover weet? Waarom u het werk uit handen nemen door een pakket wijnen te selecteren die geheel in het huidige seizoen past? Waarom u niet altijd "iets nieuws" en vooral anders te laten proeven op uw thuislocatie?

Vandaar dat dé Tax Proefdoos is geboren!


ree

Het fenomeen Proefdoos is zeker niet nieuw, 1001 wijnwinkels voeren deze wel. Echter de achterliggende gedachte moet meer zijn dan alleen maar een doosje vullen en afsturen of meegeven. Zo moet er goed worden nagedacht over de logistiek, verpakking, bestelmogelijkheden en vooral de verscheidenheid van de inhoudt. Ook het aspect kwaliteit moet staan als een huis, daar staan wij altijd voor...

Nog belangrijker voor u: Bij een eventuele herhalingsaankoop b.v. drie maanden later, moet de proefdoos echt weer anders gevuld zijn.


Het grootste voordeel van deze doos is dat u in relatief korte tijd volledig op de hoogte bent van het Tax assortiment en dat u kwaliteit in uw glas (nog) meer gaat waarderen. Een echte win win situatie! U proeft en drinkt zeer veel verschillende wijnen en ontdekt heel snel uw persoonlijke smaak. Natuurlijk is deze niet samengesteld (zoals zo vaak) in het lage prijssegment. De wijnen moeten naar mijn oordeel hét karakter hebben van de streek, druivensoort, deze moeten een schoolvoorbeeld zijn! Daar staan we altijd voor.



ree
Een proefdoos met kwaliteit en duidelijkheid

Het in huis halen van zo'n doos is al helemaal gemakkelijk. Online besteld is staat deze in Arnhem e.o. binnen 5 uur bij u thuis! Op de website ziet u tevens wat er in de doos verborgen zit, en elke 1e van de maand is er een nieuwe versie verkrijgbaar.


Als u een echte fan van dit idee wordt hoeft u niet bang te zijn de volgende maanden dezelfde wijnen aan te treffen. Uw aankoop wordt bijgehouden in een beveiligd bestand volgens de A.V.G. wetgeving, zoals dat hoort en moet. Live de doos ophalen in de winkel kan natuurlijk ook. Nog leuker? Geef deze doos eens cadeau aan uw familie of vrienden, via de Tax Cadeau Service met drie klikken geregeld! En de prijs is altijd inclusief verzending door heel Nederland!



De vraagstelling leerzaam of achterhaald is naar mijn oordeel hiermee wel beantwoordt.

Leerzaam? dat zeker, zelf als vinoloog leren wij nog elke week.


Achterhaald? Dat zeker niet. De moderne consument heeft nu eenmaal weinig tijd en zoekt naar de mogelijkheden om e.a. ook privé, compact in te vullen.


Graag verneem ik uw bevindingen!


Met een Vineuze groet,


Erik Tax







 
 
 
Wijnblog

Contactgegevens: 
Dorpsstraat 27

6661EG - Elst 


0481  793001  

info@taxwijn.nl 


kvk:   87636468                                          btw:  NL864357540B01                           
iban: NL30ABNA0114796319

TW klein formaat.png

Openingstijden:

donderdag - zaterdag 12.00 - 18.00 uur
maandag:    15.00 - 18.00 uur

 
na 18.00 uur bereikbaar via entrée Bridot

bottom of page